"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ura-ura rombakan kabinet timbul kembali, Zaliha digugurkan?

HarapanDaily.com

Isu rombakan kabinet timbul kembali dan kali ini ia melibatkan nama para pimpinan PKR.

FMT memetik dua sumber termasuk dari PKR yang berkata menteri kesihatan akan ditukarkan.

Portfolio tersebut kini dipegang oleh Dr Zaliha Mustafa.

“Beliau dan perdana menteri (Datuk Seri Anwar Ibrahim) berbeza pandangan mengenai pengurusan kementerian,” sumber tersebut dipetik berkata.

Sekiranya Zaliha digugurkan, calon pilihan yang akan menggantikannya ialah Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek manakala Menteri Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim Nik Nazmi Nik Ahmad akan mengambil alih portfolio pendidikan.

Portfolio pendidikan kepunyaan PKR dan buat masa sekarang Nik Nazmi paling layak untuk kedudukan tersebut.

Kekosongan jawatan menteri perdagangan dalam negeri dan kos sara hidup ekoran kematian Datuk Seri Salahuddin Ayub akan diselesaikan dengan melantik Ahli Parlimen Shah Alam Azli Yusof dari Amanah.

“Pelantikan menteri kewangan kedua tidak mungkin berlaku memandangkan Anwar mempunyai dua timbalan,” sumber dipetik berkata.

Rombakan kabinet yang dijangka berlaku selepas PRK Kemaman akan turut menyaksikan timbalan menteri bertukar kementerian.

Sumber kedua pula tidak menolak kemungkinan pelantikan menteri kewangan kedua dengan syarat calon tersebut seorang teknorat, bukan ahli parlimen.

Tiada ulasan: