"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pas – Abang Long PN, Bersatu dalam gerhana

HarapanDaily.com

K PRAGALATH 

Kemenangan Datuk Seri Ahmad Samsuri Mokhtar yang dijaja sebagai calon Perdana Menteri Perikatan Nasional dalam pilihan raya kecil Kemaman malam ini meletakkan Pas sebagai ‘abang long’ dalam Perikatan Nasional.

Ahmad Samsuri mendapat 64,968 undi untuk mengalahkan calon BN Brig Jen (B) Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor yang hanya memperoleh 27,839 undi.

Pengumuman Ahmad Samsuri yang lebih dikenali sebagai Dr Sam sebagai calon Perdana Menteri oleh mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan kemenangan beliau ialah petanda Bersatu memasuki fasa gerhana.

Kelibat presiden Bersatu Tan Sri Mahiaddin Yassin juga tidak kelihatan ketika Mahathir membuat pengumuman tersebut.

Ini juga bermakna Bersatu, atau lebih tepat lagi, Mahiaddin tidak boleh mengimpikan alamatnya di Seri Perdana.

Pilihan raya kecil ini telah menjadikan Bersatu menjadi tidak relevan di dalam pakatan pembangkang – Perikatan Nasional.

Bersatu kini sudah hilang taringnya.

Apa gunanya Mahiaddin mengetuai PN sedangkan Pas adalah peneraju utama gabungan pembangkang tersebut?

Apa gunanya Datuk Seri Hamzah Zainuddin (PN-Larut) menjadi Ketua Pembangkang sedangkan dokongan dan tulang belakang PN ialah Pas?

Sesungguhnya Bersatu perlu bermuhasabah dan mencari kerelevanannya kerana pesanan ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu, Ronald Kiandee agar Bersatu berhati-hati dalam hubungannya dengan Pas sedang menjadi realiti.

Tiada ulasan: