"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pelajar sekolah menengah bersalin ketika duduki peperiksaan

Agensi

JAWA TIMUR: Seorang pelajar di sebuah sekolah menengah di daerah Sampang bersalin ketika sedang menduduki peperiksaan pada Khamis.

Malah, guru yang mengawasi peperiksaan, Muhammad Nurchalid, mengakui tiada sebarang tanda yang mencurigakan sebelum peperiksaan itu dijalankan.

Kompas melaporkan, guru itu memaklumkan pelajar terbabit langsung tidak kelihatan panik ketika masuk ke bilik peperiksaan.

"Saya menjaga peperiksaan pada jam kedua, suasana dalam bilik peperiksaan ketika itu juga normal, tiada sebarang tanda (pelajar ingin bersalin)," kata Nurchalid ketika ditemui Jumaat.

Katanya, suasana itu juga biasa ketika dia mengagihkan token ujian kepada pelajar.

Bagaimanapun, selepas beberapa minit pelajar mula menduduki peperiksaan, tiba-tiba kelas yang pada mulanya sunyi menjadi bising.

Nurchalid cuba menenangkan keadaan dan meminta pelajar memberi tumpuan kepada peperiksaan.

Bagaimanapun, dia terdengar suara bayi dan membuat pemeriksaan sebelum mendapati seorang daripada pelajarnya melahirkan anak.

Ketika itu, pelajar lain mula keluar dari kelas.

"Pelajar terbabit pula dilihat duduk sambil memegang bayinya," katanya.

Dia kemudian cuba menghubungi seorang guru perempuan supaya dapat membantu pelajar berkenaan.

Katanya, dia turut melihat darah di atas lantai.

"Kebetulan seorang guru mengenai pegawai di Pusat Kesihatan Komuning dan pelajar berkenaan dibawa ke pusat kesihatan itu dengan ambulans.

"Setibanya di pusat kesihatan, bayi berkenaan disahkan berada dalam keadaan sihat dan dibawa pulang oleh keluarga pelajar terbabit," katanya.

Bagaimanapun, pelajar berkenaan dirujuk ke Hospital Wilayah Dr Mohammad Zyn kerana keadaannya membimbangkan.

"Kami mengiringi pelajar perempuan terbabit. Alhamdulillah dia bertambah baik," katanya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Perhubungan Awam sekolah berkenaan, Hamid mengesahkan kejadian itu.

Namun, katanya, dia tidak mengetahui secara terperinci kejadian itu tetapi berdasarkan maklumat guru yang menjaga peperiksaan di di kelas itu dia mendengar bunyi tangisan bayi.
-bhonline

Tiada ulasan: