"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Antara agresif dan pengalaman,MCA pilih politik maaf

Zukri Aksah

Dalam perlawanan sengit tiga penjuru, Chua Soi Lek yang menawarkan dirinya bertanding untuk jawatan Presiden MCA sempena pemilihan semula parti pada Ahad baru-baru ini yang diadakan bagi menyelesaikan kemelut panjang MCA, terpaksa berdepan dengan dua Presiden, seorang mantan dan seorang juara bertahan.

Melihat kedudukan ini tentulah ramai pemerhati politik meletak Soi Lek di kedudukan underdog, apalagi dengan latar belakang kontroversi yang pernah dicetusnya dahulu. Apapun yang diperkata, dianalisis dan ditebak, kalangan perwakilan yang hadir ke EGM Ahad baru-baru inilah yang berkuasa, di tangan merekalah letaknya keputusan.

Dalam kesudahan yang dikira mengejutkan, para perwakilan telah memberi kepercayaan kepada Soi Lek untuk memimpin MCA, meninggalkan pencabar terdekatnya, Ong Ka Ting, Presiden yang bersara selepas PRU 2008 dengan majoriti hanya 68 undi, sementara Ong Tee Keat pula hanya memperoleh 578 undi, ketinggalan 323 undi di belakang Soi Lek.

Krisis kekal kalau Tee Keat kekal

Maksud yang boleh dilihat di sebalik keputusan ini ialah sebahagian besar perwakilan MCA mula mengundur ke belakang, bagi mereka tidak payahlah lagi untuk berfikir tentang perubahan dan politik baru, lebih baik kembali ke asal, mengangkat seorang Presiden yang sebenarnya sudah bersara. Walaupun keputusan PRU 2008 di pihak MCA begitu memilukan, tetapi sekurang-kurangnya MCA di bawah Ka Ting lebih aman.

Tetapi kehendak ini belum mampu menewaskan kemahuan majoriti perwakilan yang tetap mahukan MCA dipimpin dengan gaya, gagasan dan prinsip kepimpinan yang baru. Kumpulan ini tidak memilih Tee Keat (gambar kanan) kerana mereka sedar keagresifan Tee Keat selama menerajui MCA telah menjentik banyak pihak sama ada di kalangan pimpinan MCA sendiri atau tokoh-tokoh (lebih tepat taiko-taiko dan towkey-towkey) masyarakat Cina di luar sana. Mengekalkan Tee Keat bermaksud mengekalkan krisis, mempertahankan Tee Keat bermaksud terus menghidupkan jentera serangan terhadap kepimpinan MCA oleh pihak-pihak yang berkepentingan, atau oleh pihak-pihak yang dinaungi oleh orang berkepentingan.

Walaupun 68 undi, Soi Lek telah menang, dalam demokrasi, kemenangan dikira bermula dengan majoriti satu undi. Soalnya kenapa Soi Lek, kenapa perwakilan meyakini beliau adalah yang terbaik untuk memimpin MCA dan menundukkan segala serangan? Padahal Soi Lek sendiri dibelenggu dengan kesilapan masa lampaunya, terjerat dalam perangkap penyebaran DVD perlakuan seksnya, kalau saya pantas mengingatinya, sementelah lagi para perwakilan MCA.

Siapa dari UMNO sanggup hilang semua?

Rupa-rupanya insiden DVD seks tersebut adalah satu permulaan gelap untuk jalan yang terang-benderang. Sungguhpun isu ini kontroversi, bagi saya, yang lebih mempopularkan Soi Lek adalah konsekuens selepas peristiwa tersebut. Tidak sampai sepenggal pilihanraya, Soi Lek telah dua kali meletak jawatan dan sekali dipecat!

Kali pertama beliau meletak jawatan, iaitu sebagai Menteri Kesihatan, Naib Presiden MCA dan semua jawatan lain dalam parti serta kerajaan ialah selepas tersebarnya DVD seks tersebut. Soi Lek ) membuat pengumuman untuk melepaskan semua jawatannya selepas sehari sebelumnya beliau membuat permohonan maaf secara terbuka kepada seluruh rakyat Malaysia. Beliau mengambil keputusan meletak jawatan itu setelah melihat respon dari permohonan maafnya adalah negatif.

Reaksi Soi Lek yang diingat ketika itu adalah sangat bersederhana, tidak melebih-lebih dan penuh bertanggungjawab terhadap kesalahannya. Tertanya-tanya juga, berapa kerat kalangan pemimpin parti-parti pemerintah dalam BN, terutamanya dari UMNO yang sanggup kehilangan semua sekali seperti itu demi sebuah pertanggungjawaban?

Oleh kerana desakan para penyokongnya, Soi Lek telah membuat kemunculan semula kali pertama dalam pemilihan parti pada Oktober 2008 dan beliau menang kerusi Timbalan Presiden. Pada masa itu juga, Tee Keat yang dikenali sebagai MCA Maverick berjaya memenangi jawatan Presiden. Sama ada kerana Tee Keat, atau kerana trauma dari prestasi buruk PRU 2008, MCA di bawah teraju Tee Keat tidak pernah kebah dari dirundung krisis dan masalah. Soi Lek, dek kerana latar belakang kontroversinya pernah dilihat menjadi mangsa keadaan bila beliau dipecat dari jawatannya oleh Jawatankuasa Pusat MCA, itupun beliau terima dengan tenang dan hati terbuka. Walau bagaimanapun, jawatan itu dikembalikan semula kepada beliau oleh Pendaftar Pertubuhan.

Pada 4 Mac yang lalu, Soi Lek sekali lagi, bersama 21 orang Ahli Jawatankuasa Pusat yang lain meletak jawatan bagi memberi laluan kepada perlaksanaan EGM dan pemilihan baru. Sekali lagi Soi Lek dilihat tidak mementingkan diri, tidak mementingkan jawatan dan berjiwa besar, bila bersetuju untuk memulangkan kepada ahli dalam menyusun semula kepimpinan parti bagi menyelesaikan masalah yang sudah sekian lama berpanjangan.

Menariknya, Soi Lek tidak bertindak meletak jawatan bersama-sama dengan kumpulan pertama yang berbuat demikian dahulu yang diketuai oleh Liow Tiong Lai, Naib Presiden ketika itu yang dilihat bermusuh dengan Tee Keat. Jelas, Soi Lek mahu tindakan meletak jawatannya dilihat semata-mata kerana maslahah parti keseluruhannya, bukan kerana beliau berpihak kepada mana-mana kumpulan.

Mungkin kerana peristiwa-peristiwa yang berlaku, berkonsekuensi dari insiden DVD seksnya itu telah berjaya menyerlahkan keperibadian dan karakter sebenar Soi Lek. Hasil dari keputusan-keputusan dan tindakan-tindakan yang dibuatnya, Soi Lek seperti yang saya kata, dilihat oleh para perwakilan khususnya dan ahli MCA amnya sebagai seorang yang bersahaja dan penuh bertanggungjawab, tidak ralat untuk mengakui sebuah kesilapan, lebih dari itu beliau sangat berlapang dada dan berjiwa besar orangnya.

Pilih Soi Lek untuk rungkaikan masalah

Pada ketika beginilah, ketika persepsi ahli MCA terhadap Soi Lek menjadi semakin lunak, hadirlah pemilihan bagi memberi laluan kepada pemilihan pasukan kepimpinan baru, tujuannya tidak lain tidak bukan, semata-mata untuk merungkai masalah dalaman MCA yang semakin mengusut. Mereka, para perwakilan MCA telah memilih Soi Lek untuk memikul amanah ini, mereka bersedia memaafkan Soi Lek.

Melainkan jika ada lagi kumpulan dalam MCA yang masih mahu memutar kembali DVD seks Soi Lek, saya tidak nampak wujud masalah bagi Soi Lek yang berimej tenang dan damai ini untuk menenang dan mendamaikan MCA dari badai dan gelora. Tinggal lagi bagaimana pula MCA sebagai sebuah parti politik di bawah teraju Soi Lek mahu berdepan dengan "pasaran" utamanya, iaitu rakyat, khususnya dalam pilihanraya umum akan datang yang bakal menjengah tiba. Pilihanraya Kecil Parlimen Hulu Selangor tentulah bukan kayu pengukur sebenar keupayaan Soi Lek (walaupun ada peranannya) kerana di situ majoriti pengundinya adalah Melayu.

Soi Lek tentulah tidak mahu mewarisi badi Ka Ting dalam PRU 2008 yang menyaksikan MCA sebagai parti kedua terbesar dalam BN hanya memenangi 15 kerusi Parlimen. Bagaimana Soi Lek mahu membawa MCA berdepan dengan pengundi sekte Cinanya bila perkembangan mutakhir parti sekutunya, UMNO menyaksikan bekas Presiden dan pengasas UMNO Baru, Mahathir Mohamad, yang juga dilihat rapat dengan Presiden UMNO sekarang mula menaiki pentas PERKASA, sebuah kumpulan pelobi Ketuanan Melayu yang pekat dengan sifat ultra-kanan nasionalis Melayu?

Bagaimana pula Soi Lek mahu membawa MCA berdepan dengan sekte pengundi Melayu yang mengundinya selama ini, dalam pada katanya sekte ini sangat mementingkan moral, katanyalah… cuba tanya Umno.

*Zukri Aksah ialah bekas aktivis keADILan (PKN - PKR), pernah terpilih sebagai Exco AMK selama dua penggal. Beliau meninggalkan PKR pada tahun 2007, kini sebagai kolumnis Harakahdaily.

Tiada ulasan: