"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Apabila Sejarah Tidak Lagi Bebas Untuk Dibaca

Mohd Sayuti Omar

SEJARAH tidak lagi relevan dan tidak boleh dibaca oleh pemimpin Umno. Hatta sejarah yang mereka sediri lakarkan ia tidak boleh dibaca. Kalau membaca sejarah menyebabkan seseorang itu akan dihukum. Apakah Umno bercadang untuk membuang segala sejarahnya sendiri? Lebih lanjut pelajaran sejarah di sekolah, khsusnya sejarah perpaduan, atau mengenai bagaimana orang-orang asing datang ke negara ini akan dipotong dan dibakar?

Sedikit masa lagi akan berlaku phobia takut kepada sejarah. Pemimpin Umno akan menjadi kecut perut untuk bercakap mengenai masa lampau. Mulut mereka akan dijaga supaya tidak seskekali menyebut sejarah dan tawarikh negara.

Kenapa tidak, kalau mereka membaca sejarah, mengungkitkan kejadian silam menyebabkan mereka akan menerima padah. Lebih parah lagi mereka akan diminta supaya memohon maaf secara terbuka. Lebih menakutkan lagi mereka akan dikenakan tindakan oleh Umno hingga menggantung keahliannya dan hilang jawatan.

Hari ini giliran Menteri Pertanian, Noh Omar pula telah membuat permohonan maaf secara terbuka kerana beliau bercakap fasal sejarah apabila memetik kata-kata bekas pemimpin MCA dan MIC, Sambanthan dan Tan Siw Sin bertujuan untuk menguatkan lagi perpaduan. Rupa-rupanya membaca sabda pemimpin terdahulu tidak boleh!

Maksud kepada petikan itu, Noh berkata orang India dan China harus berterima kasih kerana diberi kewarganegarawaan. Ucapan Noh itu dipertikaikan oleh ahli parlimen Puchong, Govind Singh Deo. Apa tidak benarnya. Orang Cina dan India yang datang ke negara ini yang mulanya sebagai pendatang harus berterima kasih atas kemurahan Malaysia memberi kewarganegaraan kepada mereka. Ini adalah fakta yang bukan direka-reka.

Apalah jadahnya Noh sampai beliau kena mohon maaf kepada orang Cina dan India dengan petikan itu. Bukankah apa yang beliau baca dan petikan itu adalah kata-kata pemimpin India dan Cina sendiri? Salahkah?

Pada saya sedikit pun tidak salah. Dan paling mendukacitakan lagi kenapa Noh harus memohon maaf. Kalau apa yang kita kata benar tidak perlu kita memohon maaf. Tanda-tanda kedayusan Melayu dalam Umno semakin jelas dan nyata. Kita tidak tahu kalau Umno sebagai Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (Perkembar) sendiri dayus apalah dengan Melayu dalam parti-parti lain.

Sebelum ini sudah dua orang pemimpin Umno yang dikenakan tindakan kerana membaca sejarah. Datuk Ahmad Ismail di Penang dan Nasir Safar, setiausaha perdana menteri sendiri. Mereka dikenakan tindakan, dan Nasir terpaksa melepaskan jawatan kerana sejarah yang diungkitknya menimbulkan kemarahan orang Cina.

Rasanya tindakan Umno itu tidak betul. Sebaliknya dengan cara berlembut begitu ia memberi muka kepada pihak tertentu. Dalam hidup ini kalau tidak berpandukan kepada sejarah, kepada apa lagi yang hendak dijadikan panduannya? Apakah kepada dongengan dan hikayat yang berupa mitos?

Dalam konteks ini Umno jangan ikut parti-parti lain. Sebagai parti yang memperakui pejung Melayu, Umno harus berpegang kepada sejarah sepanjang masa. Sejarah adalah panduan, sejarah adalah benteng dan sejarah adalah timbang tara kita. Kalau sejarah dibuang ini bermakna semua bangsa dan kaum di negara ini sama saja sebab ia berpandukan kepada sejarah ciptaan baru yang bermula selepas 1957.

Apa yang kita kena ingat bangsa Melayu wujud sebelum 1957, malahan Umno adalah parti Melayu pertama ditubuh di negara ini. Umno harus menjaga kekeramatannya tentang itu. Makanya dilainkan kalau ada pemimpin Umno bercakap mengenai sejarah, mengungkit sesuatu
berdasarkan sejarah dan tawarikh orang itu bukan ditentang sebaliknya kena disokong sepenuhnya.

Di sini saya tidak mahu berterima kasih kepada Noh Omar kerana beliau telah meminta maaf yang tidak sepatutnya beliau lakukan.

http://msomelayu.blogspot.com/

Tiada ulasan: