"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dua kes gaduh di Hulu S'gor

Meskipun kempen pilihan raya kecil bagi Parlimen Hulu Selangor belum bermula tetapi dua laporan pergaduhan di kawasan tersebut yang melibatkan penyokong parti politik telah pun diterima polis dalam minggu ini.

Satu daripada laporan itu dilaporkan berlaku ketika Presiden MIC Datuk Seri S Samy Vellu melakukan lawatan di Taman Bukit Teratai baru-baru ini manakala satu lagi kes dilaporkan berlaku di kawasan Kuala Kubu Bahru.

Tanpa menamakan parti politik yang terlibat, Ketua Polis Selangor Datuk Khalid Abu Bakar berkata kes pergaduhan itu disiasat di bawah Seksyen 323 Kanun Keseksaan.

"Punca pergaduhan masih disiasat. Polis telah mengambil beberapa keterangan daripada yang terlibat manakala beberapa orang lagi akan diambil keterangan dalam masa terdekat," katanya kepada pemberita selepas mengadakan lawatan ke Hospital Selayang sempena Hari Polis di Kuala Lumpur hari ini.

Khalid berkata orang ramai termasuk orang luar perlu mematuhi undang-undang serta tidak melakukan tindakan yang boleh menggugat ketenteraman awam dan mencemar proses demokrasi ketika pilihan raya.

MIC yakin 70 peratus pengundi India kembali sokong BN

Dalam perkembangan lain, MIC Hulu Selangor yakin kira-kira 70 peratus daripada 12,453 pengundi India akan kembali menyokong Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya kecil bagi kerusi Parlimen Hulu Selangor 25 April ini.

Ketua Penerangannya, Raily Muniandy berkata MIC bahagian yakin sasaran itu akan dicapai bagi membaik pulih rekod kurang memberangsangkan parti komponen BN pada pilihan raya umum Mac 2008.

"Pa

da pilihan raya umum lepas cuma dapat sokongan 30 peratus. Kali ini kami yakin boleh dapat 70 peratus sokongan pengundi India untuk pastikan BN menang,” katanya ketika ditemui di Kuala Kubu Baru di sini.

Kerusi Parlimen Hulu Selangor dimiliki MIC menerusi Datuk G. Palanivel sejak 1990 sebelum Timbalan Presiden MIC itu tewas kepada Datuk Dr Zainal Abidin Ahmad daripada PKR dengan majoriti 198 undi pada Mac 2008.

Pilihan raya kecil bagi kerusi parlimen Hulu Selangor pada 25 April ini diadakan ekoran kematian Zainal Abidin pada 25 Mac lepas.

Muniandy berkata, BN berpeluang merampas semula kawasan itu berdasarkan perubahan sentimen rakyat, terutama pengundi India, yang sebelum ini tidak menyokong MIC antara lain kerana terpengaruh dengan dakwaan Hindraf.

Selaku pencabar di kawasan parlimen itu, BN akan meletakkan calon daripada MIC yang akan diumumkan pada 15 April iaitu dua hari sebelum tarikh penamaan calon

-Bernama-

Tiada ulasan: