"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Teman tapi Mesra atau Bebas tapi Mesra?

Al-Brangi
Teman tapi mesra. Itu istilah orang muda. Selalunya golongan selebriti yang ber'couple' apabila terserempak dengan pemberita maka bermacam-macam penafian dibuat. Sesetengahnya akan berkata, kami berkawan saja, atau kalau yang 'daring' sikit akan menjawab, teman tapi mesra.

Ada satu istilah yang baru terfikir kejap tadi, 'bebas' tapi mesra. Golongan ini ialah golongan ADUN/Ahli Parlimen yang melompat keluar dan mengisytiharkan diri mereka bebas tapi mesra BN. Maka bolehlah kita gelarkan mereka, 'bebas' tapi mesra.

Apa tak mesranya, dibawa mereka ke Washington, kononnya menyertai menyertai rombongan Malaysia ke Kaukus Kongres Amerika Syarikat.

BN mempertahankan, "Disebabkan kekerapan MP pembangkang membuat undian secara blok (memerlukan kehadiran MP untuk mengundi) pada setiap kali sidang Parlimen, saya memutuskan bahawa tiada MP Barisan Nasional yang akan dibawa keluar negara apabila parlimen bersidang."

Umum mengaitkan kesemua Ahli Parlimen yang melompat atau dipecat itu mempunyai hubungan yang sangat 'intim' dan 'kautim' dengan BN, maka membawa 'mereka' itu ke Washington akan menimbulkan fitnah yang besar kepada BN dan sistem demokrasi serta perjalanan Parlimen itu sendiri.

Walau apapun, mereka itu memang 'bebas' tapi mesra.

Tiada ulasan: