"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Etika berpakaian wanita Kelantan kurang memuaskan

Kerajaan Kelantan mendapati tahap pematuhan etika berpakaian pada kalangan wanita di negeri itu baik Islam mahupun bukan Islam masih kurang memuaskan sekalipun telah dilaksana hampir 20 tahun.

Ketua Penolong Pengarah Pembangunan Masyarakat Majlis Perbandaran Kota Baharu, Ropie Hasan berkata sehubungan itu satu seminar besar-besaran akan diadakan pada 12 April ini melibatkan kaum wanita dari sektor awam dan swasta.

"Langkah ini berikutan kita menyedari tahap pematuhan orang ramai terhadap etika berpakaian seperti menutup aurat dan kurang sopan pada kalangan mereka kurang memuaskan," katanya kepada Bernama, di Kota Bharu hari ini.

Beliau berkata tiga kertas kerja akan dibentangkan pada seminar sehari itu bagi mengingatkan kaum Hawa di Kelantan akan etika berpakaian.

Menurut etika berpakaian yang dikuatkuasa oleh agensi itu wanita Islam perlu menutup aurat dan bertudung, manakala wanita bukan Islam pula harus memastikan mereka berpakaian sopan dan tidak menjolok mata.

-Bernama-

Tiada ulasan: