"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kedaulatan Islam Bukan Kedaulatan Bangsa

aya
Dr.Asri, mantan mufti berkata, tiada ketuanan melayu dlm Islam, juga tiada ketuanan arab, yg ada hanya kedaulatan Islam kembalilah kpd perjuangan yg mementingkan Islam bukan perjuangan bangsa.. Allah berfirman: Hai manusi...a (tanpa mengira bangsa), sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal.

Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.” (Surah Al Hujuraat : Ayat 13) Sabda Rasulullah S.A.W..: Bukan dari kalangan kita orang yang menyeru ke arah asobiyyah,bukan dari kalangan kita orang yang berperang di atas dasar asobiyyah dan bukan dari kalangan kita orang yang mati di atas dasar asobiyyah." Sabdanya lagi di dalam hadith lain yang bermaksud: "Asobiyyah itu ialah kamu menolong kaum (bangsa) mu di atas dasar kezaliman."

(Hadith Riwayat Imam Muslim)

kata umar ibn khattab: "kita kaum(arab quraisy) yg Allah muliakan dgn Islam,sekiranya kita mencari kemulian selain islam,nescaya Allah menghinakan kita" teringat kate2 abuya hamka seorg ulama terkenal d kepulauan melayu "kita tdiri dari bribu2 pulau.kte tdiri dr bratus suku bgsa, yg masing2 mmpunyai kmegahan sndiri2. utk mgukuhkan ksatuan, carilah perekat yg asli, tauladan dan langit.


Tiada ulasan: