"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Menjana ekonomi dengan judi sukan?

Nasrudin Hassan Tantawi

Dewan PEMUDA PAS Pusat (DPPP) mempersoalkan tindakan Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak yang telah mengemukakan cadangan agar membenarkan Judi Sukan di Malaysia sempena FIFA World Cup 2010 yang akan berlangsung di Afrika Selatan Jun nanti. Beliau berkata ketika menjawab solan pemberita ketika menghadiri Persidangan Pelaburan Asia Credit Suisse ke-13 2010 di Hong Kong tempohari.

DPPP merasakan adalah lebih memalukan apabila perkara ini dibangkitkan oleh Ahli Parlimen Rasah yang beragama Kristian, Anthony Loke Siew Fook (gambar kiri) pada sidang media di lobi parlimen. Sebagai seorang yang mengaku seorang yang beragama Islam, Perdana Menteri sepatutnya lebih prihatin terhadap perkara ini.

DPPP juga mendesak Najib Razak agar jangan berdiam diri sebaliknya perlu segera menjelaskan pendirian beliau terhadap isu ini yang mana jelas bercanggah dengan syariat Islam memandangkan ini boleh menjejaskan imej Malaysia yang sebelum ini terkenal dengan slogan "Islam Hadhari" serta meletakkan Islam sebagai agama rasmi negara ini.

DPPP juga mencabar Pemuda UMNO dan NGO-NGO agar menyatakan pendirian mereka terhadap kenyataan ini. Jangan hanya berani bertindak jika ianya melibatkan Pakatan Rakyat tetapi "menikus" apabila melibatkan UMNO dan Barisan Nasional. Sekiranya Judi Sukan ini diteruskan, akan menyebabkan mutu sukan di negara kita merosot disebabkan perbuatan mengatur perlawanan di kalangan "taukeh-taukeh" judi seperti mana yang berlaku di dalam Liga Bolasepak Malaysia di era 1990-an dahulu.

Ini juga menjadi punca terjejasnya kepercayaan di kalangan peminat sukan. Bayaran yang dibuat kepada individu tertentu juga akan menyebabkan hubungan di antara rakan sepasukan terjejas. Selain itu berjudi juga dilarang di dalam mana-mana agama. Justeru itu, DPPP secara lantang mendesak agar kenyataan itu ditarik balik kerana ini jelas boleh merosakkan masyarakat Malaysia umumnya dan akhlak umat Islam khasnya.

*Kenyataan media oleh Nasrudin Hassan Tantawi selaku Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat.

Tiada ulasan: