"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pengesahan Lafaz Cerai Sultan Kelantan, Perbicaraan Dijalankan Secara Tertutup

Kes perbicaraan pengesahan lafaz cerai talak tiga oleh Sultan Kelantan Sultan Ismail Petra ibni Almarhum Sultan Yahya Petra yang difailkan seorang wanita, Datin Nik Rorhana Wan Abdul Rahman, 60, di Mahkamah Tinggi Syariah di sini, dijalankan secara tertutup hari ini.

Permohonan supaya perbicaraan dijalankan secara tertutup itu dibuat peguam syarie yang mewakili Nik Rorhana selaku plaintif, Zainul Rijal Abu Bakar kerana ia membabitkan hal peribadi Sultan Kelantan.

Peguam Fakhrul Azman Abu Hassan yang mewakili isteri kedua Sultan Kelantan, Elia Suhana Ahmad, 31, selaku defendan, berkata pihaknya tidak mempunyai sebarang masalah dan terpulang kepada mahkamah untuk memutuskannya.

Hakim Syarie Abdullah Man kemudiannya membenarkan permohonan plaintif dan memerintahkan prosiding dijalankan secara tertutup.

Ketika ditemui selepas itu, Zainul Rijal berkata pihaknya mengemukakan tiga saksi termasuk Nik Rorhana pada perbicaraan hari ini dan salah seorang daripadanya adalah pengamal perubatan tradisional. Seorang lagi saksi tidak dinyatakan butirannya.

Abdullah kemudiannya menetapkan 30 Jun ini dan 4 Julai depan sebagai tarikh sambung bicara dengan empat lagi saksi bagi pihak plaintif akan dipanggil memberi keterangan.

Pada 23 Mei lepas, mahkamah yang sama menolak permohonan bantahan awal Elia Suhana berhubung pengesahan lafaz cerai talak tiga yang difailkan Nik Rorhana pada 9 Mac lalu.

Ketika membacakan penghakimannya pada ketika itu, Abdullah berkata mahkamah akan memohon untuk menghadap Sultan Kelantan bagi membuat siasatan berhubung lafaz cerai baginda itu.
Sultan Kelantan didakwa telah melafazkan cerai berkenaan ketika baginda masih dirawat di Hospital Mount Elizabeth, Singapura pada 12 Feb 2010 di hadapan beberapa saksi.
-Bernama-

Tiada ulasan: