"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Spesimen Air Kencing Ameng Positif Dadah

SALWA SHA’ARI
KUALA UMPUR:
Ujian yang dilakukan terhadap spesimen air kencing yang diperoleh daripada penyanyi kumpulan Spring, Ameng menunjukkan keputusan positif dadah.

Perkara itu dimaklumkan oleh Penolong Pegawai Penyiasat Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Sentul, di sini, Sarjan Halimi Jarkasi pada perbicaraan di Mahkamah Majistret di sini pada Isnin.

Halimi, 47, yang dipanggil selaku saksi pendakwaan pertama memberitahu, keputusan itu diperoleh selepas spesimen yang diambil pada 6 April lalu dihantar ke Hospital Kuala Lumpur (HKL).

“Botol yang berisi specimen air kencing tersebut mengandungi label nama dan nombor kad pengenalan tertuduh, tarikh diambil serta ditandatangani oleh tertuduh. Botol juga dimateri,” katanya.

Tambahnya, spesimen dihantar ke HKL pada 7 April lalu. Sebelum itu, spesimen tersebut disimpan di dalam lokar besi berkunci.

Beliau menambah, selepas keputusan ujian diperoleh, beliau telah menghubungi tertuduh untuk memintanya datang ke balai dan menyerahkan sesalinan keputusan ujian sebelum mengarahkan Ameng untuk hadir ke mahkamah.

Majistret Zaki Asyraf Zubir menetapkan perbicaraan terhadap Ameng atau nama sebenarnya Wan Aminuddin Wan Ismail, 42, bersambung Selasa.

Perbicaraan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Siti Hajar Alias manakala Ameng diwakili peguam Kamarul Zaman Abdul Rahman.

Penyanyi yang popular dengan lagu Sampai Hati dan Bougenvilla itu sedang dibicarakan atas pertuduhan memasukkan dadah jenis kanabis ke dalam badannya pada pukul 3.45 pagi, 2 April lalu di IPD Sentul.

Ameng dihadapkan ke mahkamah kali pertama pada 12 Mei lalu, di mana dia mengaku tidak bersalah.

Jika sabit kesalahan, dia boleh dihukum denda maksimum RM5,000 atau penjara sehingga dua tahun seperti yang diperuntukkan oleh Seksyen 15(1) Akta Dadah Berbahaya 1952.

-mstar-

Tiada ulasan: