"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kail toman dapat buaya

KUCHING: “Saya sangka umpan mata kail disambar toman besar sehingga ia patah dua, tetapi terkejut apabila mendapati ia buaya katak,” kata seorang kaki pancing, Jasnih Bujang, 47.
ANGKAT...anggota JPAM mengangkat buaya katak yang ditangkap, semalam.
ANGKAT...anggota JPAM mengangkat buaya katak yang ditangkap, semalam.
Dalam kejadian petang Sabtu lalu, Jasnih dari Kampung Rampangi tidak menyangka jorannya menaikkan reptilia sepanjang kira-kira dua meter itu ketika memancing di Sungai Semeriang.

Katanya, dia terpaksa bertarung hampir 20 minit untuk menarik tali jorannya sebelum menjerit meminta bantuan penduduk berhampiran untuk mengikat buaya itu dan dibawa pulang ke rumahnya.

“Saya pernah terdengar orang kampung sini memberitahu ada buaya di sungai ini kerana berdekatan kawasan paya, tetapi saya tidak pernah melihatnya sehingga kejadian itu.

“Peristiwa itu menyebabkan saya meremang bulu roma apatah lagi mengenangkan ada beberapa kanak-kanak mandi di sungai ketika itu,” katanya.

Kejadian itu dilaporkan kepada Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) Kuching pada keesokan hari untuk meminta bantuan memindahkan buaya terbabit.

Sementara itu, Pegawai JPAM Kuching, Mohd Zaidi Jili ketika dihubungi semalam, berkata pihaknya menerima panggilan pemancing terbabit kira- kira jam 8.13 pagi kelmarin.

Tiada ulasan: