"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kelantan: ‘Macam mana nak lawan Israel, solat sunat dua rakaat pun lari’

KOSMO!

Tangkap layar klip video seorang imam menegur jemaah di Masjid Muhammadi, Kota Bharu.
PETALING JAYA – Satu klip video yang dipercayai dirakam di sebuah masjid di Kelantan mendapat perhatian ramai apabila teguran imamnya menjentik hati jemaah masjid tersebut.

Kejadian yang dirakamkan di Masjid Muhammadi, Kota Bharu, Kelantan itu dipercayai berlaku selepas solat Jumaat apabila kariahnya menganjurkan solat sunat bagi mendoakan rakyat Palestin yang kini berada dalam situasi perang.

Namun yang menariknya apabila teguran imam masjid tersebut telah mencuit hati orang ramai apabila menegur jemaah yang tergesa-gesa keluar masjid selepas solat Jumaat selesai.

“Macam mana nak lawan Israel, solat sunat dua rakaat pun lari. Tak boleh macam ni. Kita solat pun dalam aircond (penghawa dingin), 10 minit sahaja, saya cepatkan,” tegur imam tersebut.

Selepas teguran terbabit dibuat, kelihatan jemaah masjid kembali memenuhi saf di dalam masjid.

Rata-rata orang ramai turut memuji imam tersebut yang berani menegur secara terus kepada jemaah yang hadir dan ada yang bersetuju dengan cara yang dilakukan imam itu.

“Pecah perut aku, betul pak imam cakap, kita ni kalau cakap pasal Palestin bergegar rumah. Nak solat sunat dua rakaat pun tak boleh.

“Kita tak mampu nak berperang terima hakikat, tapi kita mampu berdoa keselamat saudara kita di sana,” kata Iruwan Hakim.

“Tepat sekali imam, kita nak minum ait teh panas pun tiup lagi, inikan pula nak pergi berperang di sana. Kita doakan mereka dari jauh, insya-Allah moga rakan kita di Palestin selamat,” kata Nazim Alias. – KOSMO! ONLINE.

Tiada ulasan: