"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Wow!!¡ Sekolah mendap satu meter!

Hadzlan Hassan
am@hmetro.com.my
Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Indah berdepan masalah keretakan.
Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Indah berdepan masalah keretakan.
Kuala Lumpur: Keadaan Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Indah, Taman OUG di sini, yang berdepan masalah keretakan dipercayai akibat pembangunan projek bersebelahan meresahkan ibu bapa berikutan khuatir dengan keselamatan murid di situ.

Seorang waris yang enggan dikenali mendakwa bangunan sekolah itu mempunyai rekahan selain berlaku mendapan tanah dengan kedalaman sehingga satu meter.

"Selain itu, wujud lubang yang agak dalam di bahagian belakang bangunan, sekali gus berbahaya kepada murid walaupun kawasan berkenaan ditutup.

"Mana tidaknya, bangunan itu menempatkan pelajar pendidikan khas yang hiper aktif dan agak sukar dipantau sepanjang masa.

"Walaupun anak saya tidak berada di bangunan itu, saya agak prihatin dengan nasib murid lain kerana khuatir ada yang terlepas ke belakang bangunan," katanya.

Kawasan bangunan berkenaan menempatkan tujuh kelas murid Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI), bilik guru PPKI, bengkel Reka Bentuk dan Teknologi (RBT), pusat kokurikulum dan pusat sumber prasekolah.

Difahamkan, keadaan sekolah yang dikelilingi kawasan perumahan elit itu berlarutan sejak setahun lalu.

Berdasarkan gambar yang dikongsi kepada Harian Metro, terdapat alat pengukur khas pergerakan tanah diletakkan di kawasan sekolah oleh pihak berkuasa dipercayai milik Jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia (Jupem).

Selain alat berkenaan, terdapat juga kaca digunakan untuk mengukur tahap kerenggangan bangunan yang mana satu daripada kacanya sudah pecah.

Seorang lagi waris berkata, selain masalah struktur, ramai dalam kalangan murid dan guru sering mengalami selsema akibat habuk selain keadaan tingkap kelas yang perlu ditutup dan dilap setiap hari.

Tiada ulasan: