"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Azmin Ali 'mengamuk' !

Ruwaida Md Zain
am@hmetro.com.my

Shah Alam: "Kalau Tuan Speaker buat macam tidak boleh tanya soalan tambahan..tak payah kita hadir berbahas sesi pagi.

"Ini soalan 52 (isu Batang Kali) ini soalan penting berkaitan nyawa. Saya yang minta perkara ini dibangkitkan, kenapa saya tidak boleh tanya soalan tambahan.Tuan Speaker mesti berlaku adil.

Demikian Ketua Pembangkang Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali bangun mempersoalkan tindakan Speaker Dewan Negeri Selangor, Lau Weng San yang tidak memberi peluang bertanya soalan tambahan berhubung isu Batang Kali.

Soalan berkenaan dijawab oleh Pengerusi Jawatankuasa Tetap Infrastruktur dan Kemudahan Awam Izham Hashim sebelum Mohamed Azmin bangun untuk mengemukakan soalan tambahan tetapi ditolak pada sesi Sidang DUN Selangor pagi tadi.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Hulu Kelang itu berkata, Speaker sepatutnya memberi peluang kepada ahli Dewan bertanya soalan tambahan, memberi syor, meminta penjelasan agar perkara yang dibahaskan lebih jelas, bukannya mengganggu sesi berkenaan.

"Saya dengan rakan-rakan ADUN dari Perikatan Nasional (PN) melahirkan rasa kesal di atas tindakan Speaker yang dilihat seolah-olahnya tidak memandu perjalanan sidang dewan secara profesional tetapi lebih banyak mengganggu. Itu yang kami dapat rasakan dalam beberapa hari ini.

"Pada pandangan kami peranan utama Speaker adalah untuk 'facilitate the prosiding of dewan and not to frustrate' ahli-ahli dewan negeri," katanya dalam sidang media petang tadi.

Jelasnya, selepas Izham memberi jawapan, beliau bangun untuk bertanyakan soalan tambahan seperti termaktub dalam Peraturan Tetap Mesyuarat 24 (3) iaitu Speaker boleh membenarkan ahli dewan mengeluarkan pertanyaan tambahan bagi menerangkan maksud dan butir-butir yang dijawab lisan.

"Ini bermakna, peraturan tetap dewan membenarkan soalan tambahan. Walaupun itu budi bicara Speaker, budi bicara itu mestilah diberikan asas pertimbangan yang kuat.

"Maknanya tidak sewenang-wenangnya ditolak permintaan mana-mana ahli-ahli untuk bertanya soalan tambahan. Mengapa asas soalan tambahan kami kuat, kerana ini melibatkan nyawa.

"Saya sebut ini di dalam dewan (tadi) melibatkan 31 nyawa rakyat Selangor yang terkorban akibat tanah runtuh di Batang Kali pada Disember tahun lalu...ini isu kepentingan awam...kepentingan rakyat Selangor.

"Tapi permintaan kami ditolak dan kami merasakan perkara ini tidak sewajarnya berlaku kerana kami bertindak di atas peraturan mesyuarat 24(2) dan 24(3)," katanya.

Justeru beliau berharap Speaker dapat menimbangkan perkara berkenaan berdasarkan kepada peraturan tetap mesyuarat.

"Sekiranya ada klausa yang menyatakan budi bicara Speaker, kami menghormati budi bicara Speaker tetapi kami sedia maklum budi bicara itu kalah digunakan dengan sewenang-wenangnya.

"Saya pernah membangkitkan dalam dewan, dalam perbahasan saya bahawa sebarang perintah yang dikeluarkan oleh Speaker mestilah melihat kepada amalan dan kelaziman majlis-majlis Parlimen di negara Komanwel.

Tiada ulasan: