"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hamas sedia untuk perang lebih lama

Agensi

Gaza: Ketua biro politik Hamas pada Khamis berkata, pihaknya bersedia untuk berperang dalam tempoh lebih lama dengan tentera Israel.

Dalam ucapan yang dirakam, Ismail Haniyeh memuji ketabahan rakyat Palestin dan penyelarasan pejuang "untuk meleraikan keupayaan tentera Israel dan melemahkannya dalam pelbagai bidang."

"Jika musuh menginginkan pertempuran yang panjang, kapasiti kita lebih lama daripada musuh kita,,," katanya.

Beliau berkata: "Dunia akan menyaksikan Briged Al-Qassam dan puak penentang mengalahkan pendudukan Israel di Gaza, seperti yang mereka lakukan 18 tahun lalu," katanya, merujuk kepada pengunduran Israel dari Gaza pada 2005.

"Mereka tidak akan mendapat apa-apa selain lebih banyak kegagalan, kekecewaan dan kekalahan."

Haniyeh menganggap "penduduk Gaza dan penentangan menggagalkan matlamat dan rancangan musuh untuk berpindah atau mendapatkan semula tebusan secara paksa."

Dalam nota lain, beliau menggesa pelaksanaan resolusi sidang kemuncak tergempar Arab-Islam yang diadakan di ibu kota Arab Saudi, Riyadh beberapa hari lalu, terutama yang berkaitan dengan "menghentikan segera pencerobohan, menarik balik kepungan ke atas Gaza, melindungi kesucian, dan merealisasikan aspirasi rakyat kita untuk kebebasan, kembali dan kemerdekaan."

Beliau juga menekankan kepentingan "pembentukan pantas sebuah jawatankuasa yang terdiri daripada beberapa negara yang ditugaskan untuk memantau pelaksanaan keputusan yang dikeluarkan oleh sidang kemuncak itu."

Tiada ulasan: