"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Teresa Kok MP kedua ambil tindakan mahkamah ke atas Mastura

Raveena Nagotra, Alyaa Alhadjri & Shakira Buang

Seorang lagi ahli parlimen DAP bakal memulakan tindakan undang-undang ke atas Siti Mastura Mohamad ekoran dakwaan dibuat pemimpin wanita PAS itu baru-baru ini.

Menurut Teresa Kok, dia akan memfailkan saman fitnah ke atas Siti Mastura "very soon" (tidak lama lagi).

Kok yang juga ahli parlimen Seputeh memberitahu media dia sudah menghantar surat tuntutan (LOD) dan memberikan tempoh yang wajar kepada Siti Mastura untuk meminta maaf dan menarik balik dakwaan dibuatnya.

Kata Kok, LOD tersebut dihantar pada 10 Nov lalu dan tempoh yang diberikan berakhir hari ini.

"Sampai sekarang kita tak lihat dia ada menarik balik kenyataannya yang berbau (menyentuh) agama, perkauman dan memfitnah," katanya pada sidang media di parlimen hari ini.

Turut hadir beberapa ahli parlimen termasuk RSN Rayer (Jelutong) dan Young Syefura Othman (Bentong).

Baru-baru ini tular ucapan dibuat Siti Mastura yang mendakwa Kok mempunyai hubungan persaudaraan dengan isteri pengerusi DAP, Betty Chew.

Siti Mastura juga membuat dakwaan beberapa pemimpin kanan DAP - termasuk setiausaha agung parti itu Anthony Loke, naib pengerusinya Nga Kor Ming dan Ahli Parlimen Beruas, Ngeh Koo Ham - ada pertalian kekeluargaan.

Paling mengejutkan ialah apabila Siti Mastura menuduh veteran DAP, Lim Kit Siang, dan anaknya Lim Guan Eng, sepupu kepada bekas Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya, Chin Peng.

Ditanya bila saman berkenaan akan difailkan di mahkamah, Kok berkata: "Very soon."

Berdasarkan LOD yang disediakan firma guaman SN Nair & Partners itu, Kok menuntut Siti Mastura menarik balik dan membuat permohonan maaf tanpa syarat atas kenyataan yang dianggap fitnah.

Kok juga menuntut pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional Dewan Muslimat PAS Pusat itu membayar ganti rugi sebanyak RM10 juta.

Pada 14 Nov lalu peguam Siti Mastura, Ahmad Amzar Ahmad Azlan mengesahkan menerima empat LOD, termasuk daripada Kok. Tiga lagi merupakan LOD daripada Guan Eng, Kit Siang dan Chew.

Bagaimanapun peguam terbabit berkata pihaknya belum meneliti LOD berkenaan.

Sebelum Kok, Guan Eng sudah memulakan tindakan mahkamah ke atas Siti Mastura pada 10 Nov lalu.

Tiada ulasan: