"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Polis siasat dakwaan terhadap bekas pemimpin PKR

HarapanDaily.com

Pihak polis telah membuka kertas siasatan di atas dakwaan bahawa bekas pemimpin PKR Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak terlibat di dalam usaha mendapatkan ahli parlimen pembangkang menyokong kerajaan pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Kami telah menerima laporan (dari Farhash) dan telah memulakan siasatan,” kata Ketua Polis Negara Tan Sri Razarudin Husain ketika ditemui media di pusat latihan polis.

Pada hari Selasa, Farhash berkata beliau akan membuat laporan polis terhadap Ketua Armada Bersatu Wan Ahmad Fayshal Wan Ahmad Kamal yang juga adalah Ahli Parlimen Machang.

Wan Ahmad Fayshal telah mendakwa bahawa Farhash terlibat dalam kegiatan merasuah dan mengugut ahli parlimen pembangkang agar mereka menyokong Anwar.

Farhash menyangkal tuduhan tersebut kerana beliau tidak bergiat aktif dalam bidang politik.

Ekoran itu, Wan Fayshal berkata dia mengalu-alukan laporan polis dibuat terhadap dirinya kerana dia hanya mengulangi dakwaan yang telah dibuat oleh Armada sebelum ini.

Wan Fayshal telah mengecam Farhash dan seorang individu yang dikenali sebagai “Datuk Botak” di dalam video yang tular di media sosial.

Ia adalah ekoran tindakan empat ahli parlimen Bersatu yang telah mengumumkan sokongan mereka untuk Anwar namun memilih untuk kekal dalam parti.

Mereka ialah Iskandar Dzulkarnain Abdul Khalid (Kuala Kangsar), Suhaili Abdul Rahman (Labuan), Azizi Abu Naim (Gua Musang) and Zahari Kechik (Jeli).

Berhubung keselamatan perdana menteri pula, Razaruddin berkata Anwar tidak menerima sebarang ancaman langsung susulan kritikan beliau terhadap Israel.

Tiada ulasan: