"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lelaki hilang selamat pulang selepas azan dilaungkan

JOHANNA MUMTAZ WANPA

PETALING JAYA: Seorang lelaki akhirnya pulang ke rumah setelah azan dilaungkan di lokasi terakhirnya sebelum dipercayai hilang di sebuah ladang kelapa sawit di Jambi, Indonesia baru-baru ini.

Menerusi perkongsian video di akaun TikTok @dedyirfansyah, lelaki dikenali sebagai Usman dipercayai pulang ke rumahnya pada jam satu pagi dalam keadaan separa sedar.

Rakaman video tular itu menunjukkan orang ramai menggunakan obor api untuk mencari lelaki tersebut sambil menjerit memanggil namanya.

“Man, pulang man,” jerit seorang penduduk.

Selain membawa obor api, mereka turut menggunakan perkakasan dapur untuk membantu memudahkan proses pencarian lelaki tersebut dengan mengetuknya sebagai tanda isyarat.

“Semakin malam semakin sulit untuk dicari,” jelas @dedyirfansyah.

Setelah beberapa lama proses pencarian, lelaki terbabit masih belum ditemui akhirnya penduduk kampung berkumpul di kawasan ladang kelapa sawit dan salah seorang daripada mereka melaungkan azan dengan harapan lelaki tersebut akan pulang dengan selamat.

Sementara itu, di ruangan komen, rata-rata warganet tertanya-tanya tentang keadaan terkini lelaki itu dan ada yang mendoakan agar dipermudahkan urusan pencariannya.

“Dah jumpa ke belum orangnya,” komen @sulaiman.

“Semoga segera ditemukan dalam keadaan yang baik,” tulis @uptome.hihi.

Membalas komen netizen yang tertanya-tanya tentang status kehilangan lelaki itu, @dedyirfansyah memaklumkan lelaki tersebut telah pulang ke rumah dalam keadaan yang selamat.

Video berkenaan tular di media sosial dan menerima hampir 22 juta tontonan, 5,945 komen dan 1.1 juta tanda suka. – UTUSAN

Tiada ulasan: