"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Barisan Nasional Makin Parah / UBN Najib Altantuya

Krisis dalaman parti komponen Barisan Nasional kini semakin serius dan memperlihatkan petanda jelas gagasan selama lebih setengah abad itu makin rapuh dan terhakis.

Pertelingkahan dalaman itu sudah menular menjadi percakaran terbuka yang membabitkan tunjang utama BN iaitu Umno, MCA dan MIC.

Kemelut itu diburukkan dengan hakikat sokongan rakyat untuk Barisan Nasional semakin menipis di Sabah dan Sarawak, memaksa beberapa parti komponen di dua negeri itu turut memikirkan tentang masa depan mereka di bawah payung BN.

Paling tenat dalam krisis BN kini ialah perang 'terbuka" antara Presiden MIC Datuk Seri S Samy Vellu yang membelakangkan "nasihat" Najib Razak dan UMNO untuk berundur daripada parti itu.

Tindakan Samy untuk terus memimpin MIC dibalas dengan sokongan terbuka Najib untuk Makkal Sakthi, sebuah parti baru yang akan dirasmikan oleh Perdana Menteri bulan depan.

Perang terbuka antara Presiden MCA Ong Tee Keat dan timbalannya Chua Soi Lek juga menerima campurtangan pucuk pimpinan Umno yang dilihat sebagai menyokong chua yang masih popular dalam MCA, meskipun terbabit dalam skandal video lucah.

Malah Najib melantik Chua sebagai penyelaras kanan BN, meskipun Ong sendiri enggan memberikan timbalannya itu sebarang portfolio penting dalam MCA.

Sifir Najib mudah: Umno mahukan seorang pemimpin MCA yang tercemar supaya parti kaum Cina itu sentiasa di bawah telunjuk kepemimpinan Umno.

Semua mainan politik dan campurtangan Najib itu membelakangkan prinsip asas BN iaitu sesebuah parti komponen tidak akan campurtangan dalam urusan atau perjalanan parti komponen dalam gagasan itu.

Namun Najib tetap berbuat demikian semata-mata untuk menzahirkan semula kedudukan Umno sebagai parti dominan atau teraju Barisan Nasional.

Akibat campurtangan itu, Barisan Nasional semakin hari menghadapi krisis kredibiliti di kalangan ahli dan pemimpin parti komponen gagasan itu.
-tvantara.com-

Tiada ulasan: