"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

"Saya cuma dikeluarkan dari Kem Kamunting, bukannya dibebaskan!" / UBN Najib Altantuya

Ditahan lama - hampir lapan tahun - kerana isteri (Norlaila Othman) aktif lawan ISA?


BEBERAPA hari menjelang Aidilfitri yang lalu, MAT SAH SATRAY yang ditahan hampir lapan tahun di Kem Kamunting dibawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dibebaskan atas alasan beliau telah insaf. Regim Barisan Nasional (BN) menggunakan perkataan 'insaf' bagi mengambarkan Mat Sah bersama empat lagi tahanan yang dibebaskan itu merupakan pengganas yang wajar ditahan selama lebih tujuh tahun.

BN menafikan pembebasan lima tertuduh ini ada kaitan dengan pilihanraya kecil Dewan Undangan Negeri (Dun) Bagan Pinang yang akan diadakan 10 Oktober nanti.

Mat Sah sebenarnya masih lagi ditahan di rumah beliau kerana tidak dibenarkan untuk keluar lebih dari pukul 10 malam dan tidak boleh keluar melebihi kawasan Ampang. Wartawan Harakah, SAADON AKSAH dan IRWAN MUHAMMAD ZAIN menemubual beliau di rumahnya - rumah yang sama ketiak beliau ditahan tujuh tahun lalu - di Keramat pada 24 September lalu.

HARAKAH: Boleh saudara ceritakan detik-detik penahanan saudara dan atas tuduhan apa ditahan?

MAT SAH: Saya ditahan pada tahun 2002. Masa tu saya bekerja sebagai juruteknik percetakan di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). Mereka (polis) datang geledah rumah ini dan mengatakan ada alasan untuk menahan saya di bawah ISA kerana mengancam keselamatan negara. Masa itu saya tak ada nak bantah apa.

Mereka pun tak ada nak cakap apa. Jadi mereka geledah rumah kemudian bawa saya ke Pusat Tahanan Polis (PRC). Di situ selama dua bulan. Di kem itu saya rasa tak sampai 60 hari pun disoal siasat, rasa saya lebih kurang 30 hari saja, tam sampai pun, dalam tiga minggu saja, selebihnya duduk sajalah macam orang gila. Makan pun ala kadar saja.

Mereka tuduh saya ahli Jemaah Islamiyah (JI). Asasnya kerana saya kenal Haji Abu Bakar Bakhir, pernah mengaji dengan dia. Dan satu lagi kerana lawatan saya ke Selatan Filipina. Mereka kata saya ada belajar tentang senjata di sana. Tuduhan mereka lah.

Saya pergi ke sana atas lawatan kerana ada satu surau nak dibina di sana. Lawatan itu sebenarnya lawatan atas dasar saudara Islam. Saya ke sana selama dua minggu dan dalam tempoh itu saya dikatakan belajar mengenai senjata. Di sana kalau senjata kita boleh tengok bila-bila masa, budak-budak pun ada pegang senjata tapi saya pergi ke sana kerana surau yang nak dibina itu.

Itulah antara dia tuduhan yang dikaitkan dengan saya.
Dan ketika mereka mahu menahan saya dan mengeledah rumah saya ini, dalam masa yang sama rumah abang saya juga turut digeledah kerana mereka menyangka abang saya itu adalah saya.

Saudara ke Filipina tahun berapa dan ditahan pula tahun berapa?

Saya pergi tahun 1997. Saya ditahan pada tahun 2002. Saya pergi ada visa semua.

Apa yang mereka buat selama 60 hari itu?

Soal siasat saja. Biasanya dari pagi lebih kurang pukul sembilan hingga pukul lima petang. Dia akan tanya apa kegiatan Mat Sah, macam mana kenal Ustaz Abu Bakar Bakhir, apa pengajiannya. Saya terangkan lah apa pengajiannya.

Pernahkah dimaki hamun, tengking atau dipukul ketika disoal siasat?

Kalau kita macam dah boring tu, dia akan tengking-tengking. Aircond tu biasalah dibuatnya yang paling sejuk. Kalau kita nak buang air kecik diberinya botol saja. Buang air kat situ sajalah.

Baca selanjutnya:- http://www.detikdaily.net/v5/modules.php?name=News&file=article&sid=3980

Tiada ulasan: