"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bicara kes rasuah RM15 juta ‘Datuk Seri’ berkait projek KDN tahun depan

Ho Kit Yen

KUALA LUMPUR: Perbicaraan kes seorang “Datuk Seri” yang dituduh meminta dan menerima RM15 juta daripada rakan perniagaan untuk mendapatkan projek daripada Kementerian Dalam Negeri (KDN) ditetapkan Mei tahun depan.

Hakim Mahkamah Sesyen Rozina Ayob menetapkan 6 hingga 17 Mei bagi perbicaraan terhadap Sim Choo Thiam yang didakwa atas empat pertuduhan mengikut Seksyen 16(a)(B) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 pada bulan lalu.

Bagi pertuduhan pertama, tertuduh didakwa meminta RM15 juta daripada Hep Kim Hong di Jalan Dutamas 1 di sini pada Jun 2021.

Mengikut kertas pertuduhan, rasuah itu bertujuan sebagai dorongan kepada menteri dalam negeri ketika itu Hamzah Zainudin untuk membantu syarikat Hep, Asia Coding Sdn Bhd, dalam mendapatkan projek daripada kementeriannya.

Sim turut dihadapkan atas tiga pertuduhan lain membabitkan penerimaan wang tunai RM15 juta daripada Hep antara 19 Julai dan 31 Julai 2021.

Tertuduh diwakili peguam Kee Wei Lon, Low Wei Loke dan Hannah Kam, manakala pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Nor Asma Ahmad.

Tiada ulasan: