"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Syurga' orang kaya

Agensi
PALM Jebel Ali di Dubai bakal menyediakan tempat tinggal untuk 35,000 keluarga serta 80 hotel dan resort. FOTO Dubai Media Office
PALM Jebel Ali di Dubai bakal menyediakan tempat tinggal untuk 35,000 keluarga serta 80 hotel dan resort. FOTO Dubai Media Office
Dubai: Dubai melancarkan semula projek mega, pulau buatan Palm Jebel Ali di selatan bandar raya itu.

Projek itu bermula pada 2002, namun pembinaannya terhenti pada 2008 berikutan kegawatan ekonomi.

Bagaimanapun, menurut portal The National, kerja-kerja menambak tanah pulau itu sudah lama disiapkan iaitu 15 tahun lalu.

Palm Jebel Ali - seperti satu pulau buatan ikonik di Dubai iaitu Palm Jumeirah - berbentuk pokok palma. Namun, saiznya 50 peratus lebih besar berbanding Palm Jumeirah.

Apabila siap, ia akan menyaksikan tujuh pulau yang bersambung membentuk Palm Jebel Ali. Ia sekali gus menambah garisan pantai sepanjang 110 kilometer untuk Dubai.

Selain itu, ia bakal menyediakan tempat tinggal untuk 35,000 keluarga serta 80 hotel dan resort.

Perdana Menteri Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan Pemerintah Dubai Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum dalam pengumumannya menjelaskan bahawa pelancaran semula projek mega itu adalah sebahagian daripada Pelan Induk Bandar Dubai 2040.

Pejabat Sheikh Mohammed dalam kenyataannya berkata, pelan induk itu menggariskan strategi komprehensif untuk pembangunan bandar mampan di Dubai, dengan tumpuan meningkatkan kesejahteraan rakyat dan kualiti hidup.

Menurut kenyataan itu, kemampanan akan menjadi tumpuan utama projek itu, dengan rancangan untuk memasukkan sumber tenaga boleh diperbaharui ke dalam reka bentuk infrastruktur.
KERJA menambak tanah untuk pulau buatan, Palm Jebel Ali sudah siap 15 tahun lalu.
KERJA menambak tanah untuk pulau buatan, Palm Jebel Ali sudah siap 15 tahun lalu.
Selepas siap, sehingga 30 peratus tenaga di pulau itu dijangka dijana daripada sumber boleh diperbaharui.

Pelan Induk Bandar Dubai 2040 juga bertujuan mengukuhkan kedudukan Dubai sebagai destinasi global untuk warganya, penduduk UAE dan pelawatnya dalam dua dekad akan datang.

Arabian Business melaporkan, ia menggabungkan pelbagai pelan induk pembangunan bandar sedia ada di UAE dan menyelaraskannya dengan keutamaan ekonomi strategik Dubai selari keperluan masa depan.

Pelan berkenaan mewakili rancangan pembangunan ketujuh untuk Dubai sejak 1960 di mana dalam tempoh ini, penduduk Dubai sudah meningkat sebanyak 80 kali ganda, iaitu daripada 40,000 pada 1960 kepada 3.3 juta pada 2020.

Palm Jebel Ali akan menawarkan kehidupan mewah di tepi pantai, kepelbagaian pilihan kemudahan hiburan dan riadah yang semuanya akan membantu menyumbang secara besar-besaran kepada sektor pelancongan Dubai.

Pulau buatan manusia yang luar biasa di luar pantai Dubai itu adalah bukti reka bentuk kejuruteraan dan seni bina yang mengagumkan. Projek itu juga mempertimbangkan faktor persekitaran dengan memelihara habitat marin.

Tiada ulasan: