"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Polis siasat individu minta perlahan azan

Muhaamad Hafis Nawawi
mhafis@hmetro.com.my

Seberang Perai: Polis sudah membuka kertas siasatan berhubung isu seorang lelaki meminta jemaah masjid di Sungai Puyu, Butterworth, di sini, memperlahankan azan sehingga ia tular di media sosial.

Pemangku Ketua Polis Daerah Seberang Perai Utara, Superintendan Siti Nor Salawati Saad berkata, pihaknya terkesan melalui media sosial hari ini, berhubung penyebaran menuntut masyarakat Islam memberi sokongan dan bantahan berkaitan isu pembesar suara laungan azan di Sungai Puyu, Butterworth, di sini.

Menurutnya, sebelum ini, pada 28 Jun lalu, satu laporan polis dibuat oleh seorang lelaki berkaitan tindakan lelaki yang tidak dikenali meminta pengadu untuk memperlahankan bunyi azan kerana mendakwa terlalu kuat sehingga mengganggu penduduk sekitar.

"Susulan itu, Bahagian Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Daerah Seberang Perai Utara membuka kertas siasatan mengikut Seksyen 298 Kanun Keseksaan.

"Pihak polis akan mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang cuba mensensasikan atau membuat provokasi kemarahan yang boleh menimbulkan isu perkauman atau pun kegusaran awam," katanya dalam kenyataan malam ini.

Siti Nor Salawati berkata, pihak polis boleh mengambil tindakan mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 yang memperuntukkan hukuman denda tidak melebihi RM50,000atau penjara tidak lebih setahun atau kedua-duanya.

Tiada ulasan: