"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Konon didera, rupanya larikan diri bawa barangan berharga, wang majikan

Izz Laily Hussein
am@hmetro.com.my
TANGKAP layar video tular di media sosial memaparkan wanita warga asing lari dari rumah majikan yang dibantu pemandu e-hailing. FOTO Tular
TANGKAP layar video tular di media sosial memaparkan wanita warga asing lari dari rumah majikan yang dibantu pemandu e-hailing. FOTO Tular
Johor Bahru: Polis menafikan dakwaan seorang wanita warga asing yang mengatakan didera majikannya dan terpaksa melarikan diri untuk memohon bantuan seperti yang dirakamkan dalam video tular di media sosial, sejak semalam.

Ketua Polis Daerah Johor Bahru Selatan Asisten Komisioner Raub Selamat berkata, siasatan mendapati wanita berusia lingkungan 30-an itu sebenarnya melarikan diri dari rumah majikannya di Taman Pelangi di sini, membawa pelbagai barangan milik majikan berserta wang tunai.

"Pada 10.48 malam semalam, polis menerima laporan seorang wanita tempatan berusia 52 tahun memaklumkan pembantu rumahnya, seorang wanita warga asing melarikan diri bersama barangan berharga dan wang tunai miliknya, keseluruhannya bernilai RM10,850.

"Pembantu rumah itu didakwa melarikan diri dari rumah majikannya pada 11.21 pagi kelmarin," katanya menerusi kenyataannya, hari ini.

Katanya, siasatan dijalankan mengikut Seksyen 381 Kanun Keseksaan.

Semalam, tular video dimuat naik seorang pemandu e-hailing yang mendakwa dia bersama seorang wanita dipercayai warga Indonesia yang ditemuinya berlari di tepi jalan sambil menangis dan meminta tolong keluar dari kawasan rumah majikannya.

Pemandu e-hailing itu mendakwa wanita terbabit yang baru dua minggu tiba di Johor dalam keadaan ketakutan kerana trauma akibat dipukul dan tidak diberi makan oleh majikannya.

Terdahulu, Konsulat Jeneral Republik Indonesia (KJRI) Johor Bahru mengesahkan ada menerima kehadiran wanita warga asing itu kira-kira 12.30 tengah hari kelmarin.

Konsul Bahagian Penerangan dan Sosial Budaya KJRI Johor Bahru, Rizali Noor berkata, hasil temu bual mendapati wanita itu tiba di Malaysia pada 15 Jun lalu, namun tidak mengetahui nama serta alamat majikan atau agensi yang terbabit.

"Dia mengaku bekerja selama dua minggu dan diseksa majikan sebelum bertindak melarikan diri dari rumah majikannya kelmarin," katanya.

Katanya, pihaknya sudah melakukan proses menghantar pulang wanita itu selepas membantu pengurusan pas khas dan check-out memo (COM) dari Jabatan Imigresen.

Tiada ulasan: