"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Calon BN mesti letak jawatan dari Suhakam, kata bekas pesuruhjaya

Nicholas Chung
Pesuruhjaya Suhakam, Hasnal Rezua Merican Habib Merican, dinamakan sebagai calon Barisan Nasional bagi kerusi Kuang di Selangor.
PETALING JAYA: Calon Barisan Nasional(BN), Hasnal Rezua Merican Habib Merican, perlu meletakkan jawatan sebagai pesuruhjaya Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam), kata bekas anggota suruhanjaya itu.

Bekas pesuruhjaya, Jerald Joseph berkata, Hasnal mesti segera mengambil tindakan sedemikian.

“Pejabat pesuruhjaya mestilah dilihat bebas dengan tidak terkait politik. Anda tidak boleh buat begitu jika anda pemimpin parti politik.

“Ini hanya membuktikan kumpulan terakhir lantikan pesuruhjaya (dilantik tahun lalu) benar-benar perlu diteliti. Pemimpin parti politik tidak boleh sama sekali dilantik pesuruhjaya Suhakam,” katanya kepada FMT.

FMT sedang mendapatkan ulasan Hasnal.

Semakan dalam laman sesawang mendapati Hasnal masih lagi pesuruhjaya.

Hasnal antara pesuruhjaya Suhakam baru dilantik pada Julai tahun lalu, bersama Noor Aziah Awal, bekas presiden Majlis Peguam, Ragunath Kesavan, Nordin Ibrahim, Dr Chew Chee Ming, Mary @ Mariati Robert, serta Nazira Abdul Rahim.

Jerald meletakkan jawatan pesuruhjaya pada April tahun lalu selepas melengkapkan tempoh maksimum dua penggal

Tiada ulasan: