"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ranking bolasepak dunia dan Asia Tenggara terkini

Kedudukan dunia

Tiada perubahan dalam senarai sepuluh teratas dunia. Argentina kekal di kedudukan teratas sejak mengambil kedudukan dari Brazil pada April.

Sementara itu, Perancis di tempat kedua diikuti Brazil, Belgium, England, Belanda, Croatia, Itali, Portugal dan Sepanyol. Maghribi yang sebelum ini menduduki tempat ke-11, jatuh ke tangga ke-14. Kedudukan Maghribi kini telah diambil alih oleh Amerika Syarikat.

Walaupun tiada perlawanan antarabangsa, perubahan ranking masih boleh berlaku. Malaysia yang tidak menyertai perlawanan antarabangsa telah meningkat satu tangga kepada tangga ke 136. Begitu juga dengan China. Tetapi China jatuh satu anak tangga kepada tangga ke-80.

Kedudukan Asia Tenggara

Sementara itu Vietnam masih nombor satu di rantau Asia Tenggara.

Secara keseluruhan, Malaysia  berada di kedudukan keempat di rantau Asia Tenggara. Wilayah ini masih dikuasai oleh Vietnam yang menduduki tempat ke-95, diikuti oleh Thailand (ke-113), Filipina (ke-135), dan Malaysia.

Sementara itu, Singapura yang berada di kedudukan ke-158 berada di kedudukan keenam, diikuti Myanmar (160), Kemboja (176), Laos (187), Brunei Darussalam (190), dan Timor Leste (192).

Tiada ulasan: