"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemandu bas tercampak keluar maut, 22 penumpang cedera dan selamat

ANGGOTA bomba dan penyelamat berusaha menyelamatkan penumpang bas yang terbabit dalam kemalangan di KM 154, Lebuh Raya Utara Selatan, Arah Utara, berhampiran Bukit Gambir, Tangkak, JOhor, awal pagi ini.
FARAHWAHIDA AHMAD

TANGKAK: Seorang pemandu bas express maut selepas tercampak keluar dari bas dipandunya dalam kemalangan di KM 154, Lebuh Raya Utara Selatan, Arah Utara, di sini awal pagi ini.

Menurut Ketua Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Bukit Gambir, PPgB Mohd. Farizan Mokhtar, pihak bomba menerima panggilan kecemasan pada pukul 1.09 pagi ini.

“Setibanya di tempat kejadian didapati berlaku kemalangan jalan raya melibatkan dua buah kenderaan iaitu sebuah bas express yang membawa 22 orang penumpang dan sebuah kereta jenis Mazda.

“Pemandu bas iaitu lelaki dewasa telah tercampak keluar dari kenderaan dan mangsa disahkan meninggal dunia ditempat kejadian. Bas terbabit dipercayai dari arah utara ke selatan dan setibanya di lokasi, ia terbabas masuk ke lorong sebelah arah dari selatan ke utara.

“Mengikut maklumat awal, berkemungkinan pemandu bas mengantuk kerana cuaca tidak hujan sewaktu kejadian,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Terdapat lapan orang penumpang mengalami cedera ringan iaitu dua lelaki dewasa, lima perempuan dewasa dan seorang kanak-kanak perempuan.

Sementara itu, 14 lagi mangsa terdiri dari lapan lelaki dewasa, lima perempuan dewasa dan seorang kanak-kanak lelaki terselamat.

“Pemandu kereta jenis Mazda iaitu seorang lelaki dewasa juga tidak mengalami kecederaan. Sewaktu terbabas masuk ke lorong sebelah (bertentangan), bas express telah melanggar kereta mazda yang tidak sempat mengelak.

“Mangsa dihantar ke hospital berhampiran menggunakan jentera bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Bukit Gambir dan BBP Tangkak. Manakala mangsa yang meninggal dunia diserahkan kepada pihak polis untuk tindakan selanjutnya,” tambahnya.

Komander Operasi diketuai oleh Pegawai Bomba Kanan II Jahairi Syukor bersama empat jentera dari BBP Bukit Gambir dan dibantu BBP Tangkak dengan kekuatan 16 anggota telah dikejarkan ke tempat kejadian dan operasi ditamatkan pada kira-kira lebih kurang pukul 2.21 pagi. – UTUSAN

Tiada ulasan: