"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sanusi putar belit, buat dua kenyataan berbeza

MOHAMAD HISYAMUDDIN AYUB

SHAH ALAM - Angkatan Muda Harapan menyifatkan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor melakukan dua kesalahan nyata dan jelas berhubung kes menghina Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Ketuanya, Danial al-Rashid Harun berkata, kesalahan pertama adalah kenyataan yang diucapkan oleh Penyandang Dewan Undangan Negeri (DUN) Jeneri itu yang menghina institusi kesultanan semasa berceramah di Selangor.

Kesalahan kedua katanya, Sanusi menyatakan telah mengemukakan surat permohonan maaf kepada Sultan Selangor tetapi ketika dihadapkan ke mahkamah, Menteri Besar Kedah itu mengaku tidak bersalah.

Menurutnya, persoalan yang timbul adalah kenapa Sanusi mengaku tidak bersalah, sedangkan beliau telah meletakkan satu asas bahawa dia sudah memohon ampun kepada Sultan.

"Apa semua ini tuan-tuan? Kalau sudah mohon ampun, sepatutnya sudah dikira bersalah.

"Sebaliknya dia (Sanusi) bertindak biadab sekali lagi di Mahkamah Sesyen Selayang dengan mengaku tidak bersalah.

"Ini satu perkara yang kita semua terutama anak-anak Selangor tidak boleh terima," katanya ketika berucap pada Himpunan Daulat Tuanku: Pertahan Institusi Diraja yang dianjurkan Pemuda Barisan Nasional (BN) Selangor dan Pemuda Pakatan Harapan (PH) Selangor di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah pada Jumaat.

Perhimpunan tersebut disertai beberapa buah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam dan dihadiri lebih 100 penyokong.

Tiada ulasan: