"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PN-Pas lebih pembangkang atau Khawarij?

HarapanDaily.com

AHMAD MURSI

Fungsi pembangkang dalam negara demokrasi adalah untuk semak dan imbang perjalanan kerajaan.

Wacana yang sepatutnya adalah hal berkaitan tatakelola, polisi, pengubalan undang-undang dan belanjawan kerajaan.

Di Parlimen, apabila PMX debat isu tatakelola, pembangkang balas dengan qazaf PMX.

Mencela hal peribadi PMX yang tiada kaitan dengan urusan kerajaan terkeluar daripada skop fungsi pembangkang dan jelas sekali adalah perangai Khawarij (bersikap ekstrem termasuk mengkafirkan sesama Islam hanya kerana khilaf dalam perkara-perkara furu’ agama atau berbeza pendekatan dalam isu politik).

Isu liwat adalah fitnah yang sedang tidur dan segalanya telah selesai dengan Pengampunan Diraja.

Dulunya, fitnah itu dicetus untuk halang Anwar menjadi PM, tetapi kini berbeza kerana Anwar telah dilantik sebagai pemerintah yang sah mengikut Perlembagaan.

Waktu pemilihan telah tamat dan kewajiban taat kepada pemerintah dalam hal yang makruf, sama ada suka atau tidak adalah sabit dalam hadith yang sahih.

Ahli PN-Pas kini berlumba-lumba membuka aib peribadi, mencela dan memaki-hamun hal yang tiada kaitan urusan kerajaan di ceramah dan media sosial.

Mungkin dengan cara itu, mereka rasa wajar keluar daripada ketaatan. Banyak tohmahan mereka di media sosial dan kumpulan WhatsApp agak menakutkan kerana ciri-ciri Khawarij sangat jelas.

Antara tuduhan mereka seperti liberal, munafik, puak-puak kafir, bahan bakar api neraka, puak tut@h jub@, luar tabi’ie, puak tak ada iman, puak lawan Islam dan lain-lain.

Memerangi Khawarij beroleh pahala pada hari kiamat sepertimana disebut dalam hadith sahih. (HR Bukhari 6930). Ahli ilmu perlu kedepan menggunakan hujah dan bayan.

Tiada ulasan: