"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Banjir besar di Kedah: Dulu Pas anggap bah di Pulau Pinang bala Allah

HarapanDaily.com
Banjir besar di Kedah: Dulu Pas anggap bah di Pulau Pinang bala Allah
Banjir besar di Kedah menyaksikan ribuan mangsa ditempatkan di Pusat Pemindahan Sementara (PPS) di empat daerah terjejas iaitu Kubang Pasu, Kota Setar, Pokok Sena dan Baling.

Namun, pemimpin Pas dilihat tahu pula ‘diam’ tidak mengeluarkan ‘fatwa’ berhubung musibah yang berlaku di negeri dikuasai Perikatan Nasional (PN) itu.

Berbeza semasa banjir di Pulau Pinang pada awal November 2017, pemimpin Pas menganggap bencana alam itu sebagai bala daripada Allah.

Ulama Pas, Mokhtar Senik ketika itu berkata, Pulau Pinang akan dilanda musibah jika ketua menteri merendah-rendahkan kerajaan Pas Kelantan.
Keadaan banjir di Kampung Paya Tok Teh Jitra baru-baru ini. Foto: Mahdzir Hasan Det

Malah, pemimpin Pas kontroversi tersebut berkata, kenyataan itu dibuat berdasarkan kepada “perhatian” yang diberikannya “sejak dulu”.

Selain itu, bekas Ahli Jawatankuasa Dewan Ulama Pas, Ahmad Dusuki Abdul Rani juga mengulas tentang banjir di Pulau Pinang ketika itu.

Dia yang pada Ogos lalu akur aset Tabung Haji (TH) tidak dijual kepada bukan Islam mendakwa tiada kematian semasa Kelantan dinaiki air beberapa tahun sebelum 2017.

“Mati pulak tu tujuh orang. Kelantan yang banjir besar itu pun tak ada seorang pun yang mati, tapi yang (di Pulau Pinang) ni, tujuh orang meninggal dunia,” dakwanya.

Dusuki berkata demikian dalam satu siri ceramah yang disiarkan secara langsung di Facebook pemimpin yang kalah saman kes aset TH itu.

Dia turut mengaitkan penganjuran program Oktoberfest di Pulau Pinang dengan banjir berkenaan.

Tiada ulasan: