"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Komen aib di Facebook, sukarelawan polis ditahan

Bernama
Polis menahan wanita berusia 39 tahun itu pada 10.58 malam semalam di kawasan Endau, Mersing. (Gambar PDRM)
JOHOR BAHRU: Seorang sukarelawan polis wanita ditahan semalam selepas disyaki meninggalkan komen bersifat mengaibkan dalam satu hantaran di Facebook.

Ketua Polis Johor, Kamarul Zaman Mamat, berkata IPD Johor Bahru Selatan (JBS) menerima laporan dibuat seorang pegawai kanan polis yang melayari laman sosial itu dan menemui satu hantaran ditularkan pada 10.22 malam.

“Terdapat satu komen dibuat seorang pemilik akaun yang merujuk kepada seseorang atau individu yang dipercayai bermotif mengaibkan dan keterlaluan,” katanya dalam kenyataan.

Beliau berkata, siasatan awal mendapati wanita yang membuat komen itu berkhidmat di Mersing dan semakan melalui Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) sudah dihantar bagi siasatan lanjut ke atas pemilik akaun terbabit.

“Polis kemudian menahan wanita berusia 39 tahun itu pada 10.58 malam semalam di kawasan Endau, Mersing,” katanya.

Beliau berkata, kes disiasat bawah Seksyen 504 Kanun Keseksaan, Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 serta Seksyen 14 Akta Kesalahan-kesalahan Kecil 1955.

Dalam pada itu, Kamarul menasihatkan orang ramai berhati-hati ketika menggunakan media sosial agar tidak mengeluarkan ayat menghina sesiapa sehingga mendatangkan kegusaran masyarakat.

Terdahulu, tular satu hantaran di Facebook yang menjadi trend terkini bertanyakan mengenai apa yang terlintas di fikiran apabila menyebut tentang sesuatu nama.

Berdasarkan hantaran tular itu yang menanyakan tentang “Bila sebut Madani, apa yang terlintas di fikiran anda?”

Suspek kemudian dilihat meninggalkan komen bersifat mengaibkan yang dipercayai ditujukan kepada seseorang.

Bagaimanapun, komen itu dipercayai sudah dipadam.

Tiada ulasan: