"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kerja keras bangunkan negara, warga asing mahu jadi Perdana Menteri Malaysia

WAN SITI AMINAH

Satu rakaman memaparkan seorang lelaki warganegara asing dipercayai berasal dari Bangladesh telah mencuri perhatian ramai baru-baru ini.

Mana tidaknya, lelaki berkenaan mendakwa bahawa keturunan pendatang asing berkemungkinan mempunyai peluang untuk menjadi ahli Parlimen suatu hari nanti.

Lelaki tersebut percaya bahawa tiada perkara yang mustahil dan anak-anak warga Bangladesh juga boleh menjadi pemimpin negara iaitu Perdana Menteri Malaysia.

Menurutnya, keturunan warga asing berhak mendapatkan tempat di Parlimen kerana mereka telah berusaha keras untuk membangunkan Malaysia sebagai negara maju.

Berjaya mengundang perbincangan hangat, pandangan yang dikongsi oleh lelaki itu malah kelihatan seakan-akan memperlekehkan rakyat tempatan di negara ini.

Tular di media sosial, video yang memaparkan percakapan warga asing itu sempat dirakam dan dimuat naik semula di pelbagai platform media sosial termasuk TikTok.

“Malaysia sudah maju, sudah kaya kerana siapa? Kerana warga asing. Ini kilang-kilang (pelabur) Malaysia, semua dari luar negara. Dalam kilang siapa kerja? Kelapa sawit, potong getah, siapa buat?

“Kebun sayur, cuci longkang, korek longkang, pagi-pagi ambil sampah, siapa buat? Orang Bangladesh, warga asing, rajin kerja. Kami kerja keras, pandai cari duit. Bukan macam hang (rakyat tempatan).

“Satu hari nanti, anak-anak Bangla akan jadi (ahli) Parlimen Malaysia. Ingat, saya beritahu. Anak-anak orang Bangladesh akan jadi perdana menteri Malaysia,” katanya.

Menerusi rakaman sama, lelaki warga Bangladesh itu turut menyelar tindakan individu dikenali sebagai Ustaz Sophian menyerbu kedai milik warga asing di Pulau Pinang.

Katanya, Ustaz Sophian bersikap berat sebelah kerana tidak mahu menyerbu kedai yang dimiliki oleh warga asing yang berasal daripada Indonesia dan juga Thailand.

Lelaki berkenaan bagai memberi bayangan bahawa ustaz tersebut hanya menjadikan kedai milik warga Bangladesh sebagai sasaran ketika menjalankan operasi.

Rata-rata pengguna media sosial berpendapat bahawa Ustaz Sophian yang dimaksudkan lelaki itu adalah Pengerusi Persatuan Kebajikan Surplus Pulau Pinang.

Pengerusi yang bernama Mohd Sophian Mohd Zain itu dikatakan cukup dikenali dengan ketegasannya memerangi aktiviti haram warga asing di negeri tersebut.

Tiada ulasan: