"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mangsa ugutan pentaasub Pas boleh lapor kepada polis

HarapanDaily.com

AKMAL MANAF 

Seorang pentaasub Pas didapati melakukan ancaman dan ugutan dipercayai secara sihir terhadap orang lain di ruangan media sosialnya.

Tangkap layar perbualan pemilik akaun Facebook atas nama John Jonny Jane itu antara lain ‘menasihatkan’ mangsa ugutan terbabit supaya menjaga baik-baik anak dan isterinya.

Pengerusi Biro Undang-undang AMANAH (KANUN), Dr Zulqarnain Lukman (gambar atas) berkata, mangsa yang menerima ugutan sedemikian boleh membuat laporan kepada pihak polis.

“Cuma di Malaysia ini, sihir belum dimasukkan sebagai satu kesalahan jenayah kerana ianya sukar untuk dibuktikan,” katanya ketika dihubungi Harapan Daily, hari ini.

Beliau diminta mengulas mengenai tindakan undang-undang yang boleh diambil oleh mangsa yang menerima ugutan seperti itu.

Bagaimanapun secara amnya, Dr Zul berkata, ugutan adalah satu kesalahan jenayah di bawah Seksyen 506 Kanun Keseksaan.

“Ugutan jenayah telah ditafsirkan dalam Seksyen 503 Kanun Keseksaan yang mana secara ringkasnya sebagai mengugut untuk mendatangkan kecederaan kepada tubuh badan, nama baik dan harta.

“Dengan niat untuk mencetuskan ketakutan kepada mangsa atau untuk memaksa mangsa melakukan atau tidak melakukan sesuatu,” katanya lagi.

Sebelum ini, heboh di media sosial apabila John turut melampirkan gambar keluarga mangsa dengan komentar “lawa gambar bro” dan “comel tu semua”.

“Nanti kalau demam ke apa jangan (pergi) klinik ye bro,” tulisnya dengan meninggalkan emoji ketawa.

Tiada ulasan: