"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

BATANG AI : AMK DAN MAFREL BANTAH SPR SARAWAK

AMK bersama Sdr Shamsul Iskandar Ketua AMK Malaysia semalam jam 3.30 ptg telah menghantar surat bantahan di Pejabat SPR Lubuk Antu. Bantahan tersebut menyatakan ketidakpuashati Jentera pilihanraya PKR Batang Air terhadap cara kendalian undi oleh SPR. Bantahan tersebut telah disampaikan kepada Tuan Haji Takun Pengarah SPR Negeri.

SPR Batang Air telah menwartakan 14 buah sekolah kiraan undi tidak akan di buat di pusat mengundi malah kiraan undi akan dilakukan di pusat penjumlahan undi di Dewan Majlis Lubuk Antu. Perkara amat membimbangkan Jentera pilihraya PKR kerana takut penipuan akan berlaku semasa pemindahan tong peti undi dari tempat pembuangan undi menuju ke Pusat pemjumlahan undi.

Sdr Shamsul telah membantah keras dengan sistem yang di buat oleh SPR kerana tidak selari dengan SPR semenanjung Malaysia. Walaubagaimana SPR telah memberi alasan yang tidak wajar kerana amalan sudah menjadi biasa di Sarawak dan tiada parti yang membuat bantahan sebelum ini.

Susulan dari itu, Sdr Zulfikar Bersama Jentera PKR akan membuat sidang akhbar di bilik gerakan utama Lubuk Antu pagi ini untuk mengesahkan bantahan pada Media.

Di dalam satu perkembangan lain, Suruhanjaya Badan Pemerhati Bebas Pilihanraya (Mafrel) turut membantah mengenai larangan Pegawai SPR Batang Ai kepada Mafrel untuk ikut serta di dalam penghantaran peti-peti undi dari pusat mengundi ke pusat pengiraan undi. Mafrel juga tidak dibenarkan untuk menyaksikan proses pengiraan undi.

http://greenboc.blogspot.com/

Tiada ulasan: