"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

IDE ramal BN menang DUN Pelangai

HarapanDaily.com

K PRAGALATH

Institut Darul Ehsan (IDE) meramalkan bahawa calon BN Datuk Amizar Abu Adam dari Umno akan memenangi pilihan raya kecil DUN Pelangai esok.

Ia meramalkan dalam situasi terbaik Amizar akan memperoleh dua pertiga undi dan dalam situasi terburuk akan menang dengan majoriti 10% perbezaan undi.

“Unjuran terbaik bagi BN adalah mengatasi PN dengan kelebihan 33% undi dengan jangkaan BN mendapat 64% undi dan PN mendapat 31% undi,” kata IDE dalam satu kenyataan media.

“Unjuran terendah ialah BN memperolehi 10% perbezaan undi dengan PN disebabkan faktor peratusan turun mengundi dan peralihan undi PN kepada BN. Namun, dalam senario ini BN masih boleh menang tipis mengatasi PN.

Pusat tersebut meramalkan peratusan keluar mengundi dalam PRK ini akan menurun 77.1% yang dicatatkan dalam PRU-15 kepada sekitar 65%.

IDE yakin dengan kemenangan BN kerana terdapat empat daerah mengundi di Pelangai yang juga kubu kuat BN iaitu:
Manchis
Sungai Gapoi
Telemong
Sungai Perdak

BN mempunyai unjuran kekuatan 3000 undi daripada 4999 pengundi di keempat-empat daerah mengundi.

IDE turut meramalkan persaingan di kawasan Felda memandangkan terdapat tiga kawasan Felda di Pelangai – Sungai Kemasul, Felda Chemomoi dan Sungai Kemahal.

Ia mengakui PN mempunyai kelebihan di kalangan pengundi bawah 40 tahun tetapi kumpulan pengundi 50 ke atas merupakan penyokong kuat BN.

BN juga mempunyai kelebihan 51% hingga 71.6% undi di daerah mengundi Kampung Jawi-Jawi dan Simpang Pelangai.

Tiada ulasan: