"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Peraturan tidak boleh berjalan ketika guna eskalator

Agensi

Tokyo: Berkuat kuasa mulai Ahad lalu, peraturan bandar Nagoya melarang orang ramai berjalan di eskalator bagi mengelak kemalangan.

Lazimnya, individu yang mahu berjalan atas eskalator akan berada pada laluan kanan, manakala di sebelah kiri, hanya untuk mereka yang mahu berdiri.

Japan Today melaporkan, beberapa tahun kebelakangan ini, banyak insiden individu hilang keseimbangan dan terlanggar individu lain serta kemalangan membabitkan penumpang menaiki eskalator.

Justeru, peraturan baharu itu mewajibkan orang ramai berdiri ketika menaiki eskalator di stesen kereta api dan kemudahan lain di bandar itu.

Bagaimanapun, tiada penalti dikenakan, jika ada yang melanggar peraturan terbabit.

Kerajaan bandar Nagoya menyiarkan hebahan dan memasang poster mengenai peraturan baharu itu di stesen utama kereta api.

Nagoya bukanlah bandar pertama yang mengamalkan langkah ini.

Pada Oktober 2021, kerajaan wilayah Saitama pertama kali melaksanakan peraturan sama.

Satu kajian mendapati, pada satu ketika, penguatkuasaan menurunkan peratusan orang yang berjalan di eskalator daripada 60 peratus kepada 38 peratus, tetapi ia kini kembali ke tahap sebelum penguatkuasaan peraturan itu.
-hmetro

Tiada ulasan: