"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kanak-kanak maut kereta yang dinaiki dirempuh bas ekspres

Hazsyah Abdul Rahman
Am@hmetro.com.my
KEADAAN Proton Iswara dinaiki mangsa yang remuk teruk akibat dirempuh bas ekspres. FOTO Ihsan Polis
KEADAAN Proton Iswara dinaiki mangsa yang remuk teruk akibat dirempuh bas ekspres. FOTO Ihsan Polis
Kinabatangan: Kanak-kanak perempuan maut selepas kenderaan dinaikinya dirempuh bas ekspres di Kilometer 117, Jalan Sandakan ke Lahad Datu, berdekatan Kampung Paris Satu, hari ini.

Dalam kejadian kira-kira jam 11.05 pagi itu, mangsa berusia empat tahun disahkan meninggal dunia akibat kecederaan parah dibadan.

Ketua Polis Daerah Kinabatangan, Superintendan Dzulbaharin Ismail berkata, sebelum kemalangan maut itu berlaku terdapat satu lagi kemalangan awal membabitkan dua lori.

Menurutnya, kemalangan awal berkenaan disebabkan mengelak jalan berlubang dan tidak rata.

"Kenderaan dinaiki mangsa iaitu Proton Iswara dan sebuah lori tiga tan menghentikan kenderaan mereka disebabkan kemalangan awal berkenaan.

"Tiba-tiba bas ekspress yang datang dari arah sama iaitu dari arah Sandakan tidak sempat mengelak lalu melanggar bahagian belakang kenderaan dinaiki mangsa.

"Pelanggaran itu menyebabkan kenderaan kanak-kanak itu menggelongsor ke hadapan lalu melanggar bahagian belakang lori tiga tan," katanya ketika dihubungi, hari ini.

Menurutnya, akibat kemalangan itu, pemandu Proton Iswara cedera ringan dan seorang penumpangnya iaitu kanak-kanak terbabit meninggal dunia.

"Pemandu lori, pemandu bas bersama seorang konduktor serta 29 orang penumpang tidak mengalami kecederaan.

"Susulan itu, polis menahan pemandu bas akibat cuai memandu secara merbahaya sehingga menyebabkan kematian dan permohonan reman akan dilaksanakan.

"Dalam masa sama, orang ramai mahupun pengguna jalanraya yang ada menyaksikan atau mengetahui berkaitan kemalangan ini boleh tampil ke Cawangan Trafik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kinabatangan bagi membantu siasatan," katanya.

Katanya, orang ramai juga boleh menghubungi Pegawai Penyiasat Trafik Inspektor Hamkhah Md Syukur di talian 014-9551030 atau pusat kawalan Bilik Gerakan IPD Kinabatangan di talian 089-561890.

Jelas beliau, kes dicadangkan untuk disiasat dibawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Tiada ulasan: