"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Walaun nekad nak hantar memo kepada tentera bbselepas usaha jatuhkan kerajaan gagal

SITI NUR ZAWANI

Selepas usaha menjatuhkan kerajaan menemui jalan buntu, penyokong tegar Perikatan Nasional (PN) dikatakan merancang untuk menyerahkan memorandum bantahan kepada pihak tentera.

Menerusi tangkap layar tular dipercayai dari aplikasi Telegram ‘Team Walabot’, salah seorang penyokong mengatakan dia akan menghantar satu memorandum rakyat kepada tentera dalam tempoh seminggu ini seandainya kerajaan gagal ditukar.

Difahamkan mereka mahu berbuat demikian selepas ahli Parlimen Tanjung Karang, Zulkafperi Hanapi menyatakan sokongan secara terbuka kepada Perdana Menteri di tengah-tengah dakwaan mereka sudah pun mempunyai cukup jumlah.

Fikiran separuh masak itu bagaimanapun hanya menjadi bahan jenaka ramai di media sosial yang mengumpamakan mereka seperti sudah terdesak.

“Andainya kita gagal tukar kerajaan, eloklah kita hantar memorandum rakyat kepada tentera biar tentera pula buat ‘move’.

“Aku lebih suka tentera yang memerintah dari ahli politik sebab ahli politik semuanya pentingkan diri. Kalau betul ambil berat terhadap rakyat, dah lama tumbang kerajaan Madanon tak payah Tun Mahathir ‘lead’.

“Kita tunggulah seminggu lagi. Kalau gagal, aku sendiri akan hantar memorandum rakyat kepada tentera,” kata individu itu.
Sokongan ahli Bersatu yang keenam kepada Perdana Menteri menguatkan lagi gambaran bahawa usaha tebuk atap yang sedang dirancang sebahagian bekas pemimpin negara tidak akan terjadi – atau sebenarnya telah berakhir.

PN juga tidak mempunyai kekuatan untuk mempertikai sokongan majoriti diperoleh Perdana Menteri.

Usaha berhimpun di hadapan pintu Istana Negara baru-baru ini untuk memberi tekanan terhadap Perdana Menteri juga tidak berhasil.

Tiada ulasan: