"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Menyebabkan lebih 400 pengikutnya, Ketua kultus Kenya didakwa seksa, kejam terhadap kanak-kanak

AFP
Paul Nthenge Mackenzie sebelum ini didakwa atas tuduhan keganasan dan menyebabkan kematian pengikutnya. (Gambar AP)
NAIROBI: Mahkamah di Kenya hari ini mendakwa seorang ketua kultus atas tuduhan penyeksaan dan kekejaman terhadap kanak-kanak selepas kematian lebih 400 pengikutnya.

Paul Nthenge Mackenzie dan 38 yang lain mengaku tidak bersalah atas pelbagai tuduhan, termasuk memukul dan sengaja mengebulurkan kanak-kanak, menurut dokumen mahkamah Mombasa yang dilihat AFP.

Mackenzie yang sebelum ini didakwa atas tuduhan keganasan dan menyebabkan kematian, dikatakan menghasut pengikutnya supaya mengebulurkan diri sampai mati untuk “menemui Jesus”, dalam kes yang mencetuskan kejutan seluruh dunia.

Mahkamah di Malindi dijadualkan memutuskan pada 6 Feb, sama ada Mackenzie layak dari segi mental untuk menghadapi tuduhan bunuh tambahan.

Dia ditahan pada April tahun lalu selepas ratusan mayat ditemui di hutan Shkahola berhampiran Laut Hindi.

Laporan bedah siasat menunjukkan majoriti 429 mangsa berkenaan mati kebuluran. Bagaimanapun, ada yang lain termasuk kanak-kanak yang dilihat mati akibat dicekik, dipukul atau dilemaskan.

Menurut kertas tuduhan Mahkamah Kanak-kanak Tononoka di Mombasa, kesalahan berkenaan dilakukan antara 2020 hingga 2023 di hutan Shakahola yang menjadi tempat perhimpunan kultus Mackenzie.

Tertuduh didakwa sengaja menafikan kanak-kanak berusia sekecil enam tahun daripada diberi makan, selain memukul mereka menggunakan kayu berduri, menurut dokumen mahkamah.

Segelintir kanak-kanak berkenaan juga dikeluarkan daripada sekolah dan dinafikan hak untuk pendidikan, menurut dokumen itu.

Tiada ulasan: