"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

10 lagi MP Bersatu sokong Anwar, ?ewangan jadi masalah besar

Harapandaily

Masalah kewangan menjadi antara penyebab utama 10 lagi ahli Parlimen Bersatu menyokong kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Sokongan terbaharu ahli Parlimen daripada parti sekutu Pas dalam blok Perikatan Nasional (PN) itu muncul menjelang pembukaan sidang Parlimen, 26 Februari depan.

Dalam sidang media hari ini, Ahli Parlimen Bukit Gantang, Datuk Syed Abu Hussin Hafiz mendedahkan butiran sokongan berkenaan.

Beliau mendakwa lima ahli Parlimen terbabit adalah dari utara, iaitu Kedah, Pulau Pinang dan Perak; tiga dari Pantai Timur, iaitu Kelantan, Terengganu dan Pahang serta dua lagi dari Selangor dan Melaka.

Menurutnya, keputusan itu dibuat ahli Parlimen berkenaan kerana amat kecewa dengan parti, tidak dihargai dan terjaga.

“Sehingga hari ini, Bersatu tiada arah tuju yang jelas… jarang mengajak ahli Parlimennya berbincang bagaimana mahu mengekalkan (kebajikan) kawasan.

“Kewangan menjadi masalah yang besar. Jika parti tidak ambil perhatian, siapa lagi?” katanya hari ini.

Sebelum ini, enam wakil rakyat dari Bersatu termasuk Syed Abu Hussin telah membuat pengumuman menyokong kepemimpinan Perdana Menteri Anwar.

Kelmarin, Ahli Parlimen Tanjong Karang, Datuk Dr Zulkafperi Hanafi, mengumumkan sokongannya kepada kepemimpinan Anwar berkuat kuasa serta merta.

Empat lagi wakil rakyat Bersatu yang berbuat demikian sebelum ini adalah Ahli Parlimen Jeli, Zahari Kechik; Mohd Azizi Abu Naim (Gua Musang); Datuk Iskandar Dzulkarnain Abdul Khalid (Kuala Kangsar) dan Ahli Parlimen Labuan, Datuk Suhaili Abdul Rahman.

Satu demi satu sokongan ahli Parlimen pembangkang terhadap kepimpinan Perdana Menteri secara tidak langsung mematahkan desas-desus PN yang mahu menumbangkan Kerajaan Perpaduan.

Dengan sokongan terbaharu 10 ahli Parlimen Bersatu itu kepada Perdana Menteri, blok kerajaan kini mempunyai 163 daripada 222 kerusi di Dewan Rakyat.

Tiada ulasan: