"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

1Berita, 1Peristiwa Jumlah Yang Sama

Angkasanuri

Saya yakin ramai yang tidak setuju apabila saya sering melabelkan media dikuasai oleh Umno sebagai media penipu dan pengampu. Bagi saya akhbar dikuasai oleh Umno-BN hanya boleh dipercayai dari segi nombor bilangan muka surat, waktu solat dan keputusan empat nombor ekor. Lain-lain tu boleh baca nak percaya kena tapis 10 kali dulu.

Misalnya berita tentang Majlis Penutupan Sukma ke 13 di Melaka malam tadi. Cuba kita lihat dua edisi berita daripada Bernama. Pertama di bawah tajuk 'Sukan akan dijadikan Agenda Pembangunan Utama Negara'

....Berucap di hadapan kira-kira 50,000 hadirin, Perdana Menteri berkata penglibatan dalam bidang sukan boleh melahirkan modal insan cemerlang dan seimbang daripada segi kerohanian dan fizikal.

Dalam media yang sama bawah tajuk 'Acara Penuh Tradisi Negeri Iringi Majlis Penutup SUKMA Melaka

Majlis berkenaan disaksikan lebih 30,000 penonton, yang datang dari seluruh pelosok negeri Melaka membanjiri Stadium Hang Jebat, Kompleks Sukan Hang Jebat seawal pukul 5 petang.

Banyak sangat beza tu 50,000 dan 30,000 kalau akhbar atau media berbeza saya tak pelik. Tetapi ini media yang sama..memang sah pengampu dan penipu.

Jumlah penonton sebenar tak lebih pun 10,000 yang ramai-ramai tu ialah budak-budak sekolah dan kolej yang dikerah dari seluruh Melaka termasuk puteri dan wanita Umno yang diangkut dengan bas percuma serta diberi hadiah air sekotak dan roti sebungkus. Termasuklah pasukan kompang seramai kira 5,000 orang dan atlit dan pegawai yang terlibat dengan Sukma sekitar 10,000 orang.Itu belum termasuk peserta 'joget lambak' yang terkinja-kinja di tengah padang.

Tiada ulasan: