"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Apa jadi jika PAS menang di Galas

Pemuda Bulatan
Saya terpanggil untuk menulis di sini, apa akan terjadi jika PAS menang di Galas dalam PRK pada 4 Nov 2010?

Jawapannya, sudah tentulah SPR akan membatalkan kemenangan PAS di Galas kerana dakwaan PAS menyogok pengundi-pengundi dengan duit RM200, RM250 atau RM300 samada untuk "mileage claim" atau wang zakat.

Akan tetapi jika Umno yang menang (dan sudahpun memenanginya), maka adakah SPR akan membatalkan kemenangan Umno BN itu?

SPR mestilah bersikap profesional dan adil dalam menjalankan tugasnya sebagai sebuah suruhanjaya bebas sesuai dengan perlembagaan negara, bukanlah menjadi ejen Umno/BN yang suka-suka sahaja untuk menggubal undang-undang atau menguatkuasakan peraturan-peraturan tertentu untuk sesuatu PRK tertentu sahaja dan tidak pula dikuatkuasakan kepada PRK yang lainnya.

Sebagai contoh, masih ingatkah kita tentang satu PRK yang lepas yang mana SPR telah menguatkuasakan dengan keras peraturan tidak membenarkan anak-anak muda untuk membawa bendera parti secara berkonvoi dengan motosikal? Mengapa larangan itu dibuat? Jawapannya adalah mudah, kerana pada waktu itu kebanyakan anak-anak muda yang berkonvoi itu menyokong parti dari Pakatan Rakyat, maka dengan cara menguatkuasakan undang-undang itu sahajalah Umno BN dapat menyekat 'perang psikologi' dari PR itu dengan berkesan.

Walhal pada PRK di Batu Sapi misalnya (seperti yang dilihat di dalam media TV juga), secara terang-terangan dilihat beberapa anak muda berkonvoi motosikal sambil membawa bendera BN maka mengapa pula SPR berdiam diri sahaja? Ini kerana BN suka perkara itu berlaku dan tiada apa-apa yang SPR perlu lakukan untuk menghentikan perbuatan itu. Maka dengan mudah sekali bolehlah kita simpulkan bahawa, SPR ini hanyalah umpama sebuah ejen BN dan bolehlah juga dikatakan sebagai sebuah sayap dalam Umno seperti mana juga Pemuda Umno, Wanita Umno, Puteri Umno, dan SPR Umno.

Rakyat perlulah membuat tekanan keras kepada SPR supaya menguatkuasakan keperluan untuk pilihanraya yang lebih telus, akauntabiliti dan adil. Menyalit dakwat pada jari selepas mengundi sememangnya adalah WAJIB untuk dilaksanakan untuk merealisasikan proses pilihanraya yang benar-benar boleh dipercayai. Mengapa Umno BN perlu takut akan peraturan ini? Hanya kerana mereka boleh terus dengan agenda 'pengundi-pengundi hantu' mereka untuk terus memenangi pilihanraya-pilihanraya akan datang?

Sogokan-sogokan menjelang pilihanraya dalam apa sahaja bentuk seperti projek-projek, bantuan atau wang kepada para pengundi perlulah diHARAMkan sama sekali oleh mana-mana parti sekalipun kerana ternyata inilah yang menjadi talian hayat Umno/BN selama ini untuk memenangi sesuatu PRK atau PRU. Jika PAS menyogok seperti yang didakwa (yang jumlahnya tidaklah sebanyak mana berbanding sogokan Umno/BN) maka SPR cepat benar mengeluarkan kenyataan untuk menguatkuasakan undang-undang itu. Jika Umno/BN yang buat (walaupun berjuta-juta atau berbilion-bilion wang yang telah dibelanjakan dalam PRK / PRU tersebut adalah wang Kerajaan/RAKYAT juga), maka SPR hanya berdiam diri. Wajarkah keadaan ini terjadi?

Pemuda Bulatan,

Puchong.

1 ulasan:

musafir kelana berkata...

Salam...

PAS tidak menyogok sesiapa pun dalam PRK ni, wang yg diberikan itu adalah untuk mualaf2 yang baru memeluk Islam. Amalan memberikan sedikit sumbangan jika tidak banyak pun kepada saudara2 baru Islam adalah dituntut dalam Islam di mana ia dinamakan pemberian wang zakat. Bantuan ini antara lainnya adalah untuk mengalu2kan saudara baru ke dalam kehidupan sebagai seorang Islam dan membantu mereka terutamanya untuk membeli keperluan2 ibadah seperti kain sembahyang, sejadah, kitab2 agama dsb agar mereka lebih memahami agama Islam yang baru dianuti itu. Maka, tentulah tanggungjawab memantu dan membimbing mereka itu perlu dipikul oleh saudara2 muslim yang lain kerana inilah konsep persaudaraan sebenar dalam Islam.

Masalahnya isu ini dipolitikkan oleh orang2 Umno yang jahil akan hukum-hakam agama dan selalu mengelirukan orang ramai dengan kefahaman dangkal mereka tentang Islam. Mereka tidak boleh menyamakan pemberian wang zakat itu dengan tindakan mereka membeli undi (rasuah)yang jelas2 haram dalam Islam.

Perkara ini mesti dijelaskan kepada umum kerana tindakan Umno yang suka mengelirukan rakyat dalam bab hukum hakam Islam ini tidak boleh terus dibiarkan berleluasa kerana ia akan dijadikan alasan untuk membenarkan mereka berbuat apa saja demi menjamin kemenangan dan kelangsungan kuasa mereka hatta jika Islam dihina sekalipun.