"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Chegubard atas isu MEIO dan ‘jambu air’

Hidir Reduan Abdul Rashid

Farhash Wafa Salvador, bekas setiausaha politik Anwar Ibrahim, menyaman Chegubard atau Badrul Hisham Shaharin serta pemimpin Bersatu Afif Bahardin atas alasan memfitnahnya.

Peguamnya Weera Premananda berkata Farhash memfailkan writ saman terhadap mereka di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 22 Januari lalu.

Berdasarkan pernyataan tuntutan, Farhash mendakwa kenyataan fitnah itu dibuat oleh Chegubard pada sidang media pada 24 November tahun lalu serta Afif pula melalui kenyataan terbuka pada 15 November tahun sama.

Plaintif berkata Chegubard memfitnahnya dengan berkata dia dilantik mengetuai Pertubuhan Perisikan Luar Malaysia (MEIO) dan mengundang risiko kepada rakyat dan negara ini.

Farhash yang juga pengarah bukan eksekutif 7 Eleven berkata Chegubard menggelarnya sebagai “jambu air” yang bermaksud homoseksual.

Afif juga didakwa menyifatkan Farhash sebagai ancaman kepada kestabilan dan keselamatan negara.

Tiada ulasan: