"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Peniaga Indonesia, Bangladesh ditahan lindungi Pati

Mary Victoria Dass
am@hmetro.com.my
PATI ditahan menerusi operasi di sekitar Johor mulai 19 hingga 20 Februari lalu. FOTO ihsan JIM
PATI ditahan menerusi operasi di sekitar Johor mulai 19 hingga 20 Februari lalu. FOTO ihsan JIM
Johor Bahru: Perbuatan dua peniaga warga asing memberi perlindungan kepada pendatang asing tanpa izin (Pati) mengundang padah apabila ditahan dalam pemeriksaan Jabatan Imigresen Malaysia (JIM).

Pengarah Imigresen Johor Baharuddin Tahir berkata, kedua-dua lelaki berkenaan antara 38 individu yang ditahan menerusi operasi di negeri ini dari 19 Februari hingga 20 Februari lalu.

Menurutnya, lelaki warga Indonesia terbabit ditahan kerana didapati mengambil Pati sebagai pekerja, manakala lelaki warga Bangladesh pula ditahan kerana membenarkan Pati masuk atau tinggal di kedai runcitnya.

"Siasatan terhadap kedua-dua warga asing itu dibuat mengikut Seksyen 55B (1) dan Seksyen 55E Akta Imigresen 1959/63 (Akta 155)," katanya menerusi kenyataan, hari ini.

Menurutnya, seramai 126 warga asing dan warga tempatan serta 27 premis diperiksa dengan 38 individu berusia 21 hingga 58 tahun ditahan dalam operasi berkenaan.

Katanya, mereka terdiri lima lelaki warga Bangladesh, sembilan lelaki dan lapan perempuan warga Indonesia, lima lelaki warga Pakistan, enam lelaki dan tiga perempuan warga Myanmar serta dua lelaki warga India.

"Siasatan dibuat mengikut Seksyen 6(1)(c) dan Seksyen 15(1)(c) Akta Imigresen 1959/63 (Akta 155) serta Peraturan 39(b) Peraturan-peraturan Imigresen 1963," katanya.

Tiada ulasan: