"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lebih 75 orang mati, selatan Brazil dilanda banjir, umpama medan perang

Bernama-Xinhua
Keadaan banjir di sekitar Rio Grande do Sul, selatan Brazil. - FOTO AFP
Keadaan banjir di sekitar Rio Grande do Sul, selatan Brazil. - FOTO AFP
Sao Paulo: Angka kematian akibat banjir di negeri Rio Grande do Sul, selatan Brazil sejak 29 April lepas telah meningkat kepada sekurang-kurangnya 75 orang, menurut agensi Pertahanan Awam dalam laporan terbarunya pada Ahad, lapor Xinhua.

Seramai 155 orang cedera dan 103 lagi masih hilang manakala 107,600 penduduk telah dipindahkan ke tempat selamat di 334 daripada 496 bandar di negeri itu.

Menurut agensi Pertahanan Awam, kira-kira 780,000 penduduk telah terjejas banjir dengan beribu-ribu orang terpaksa meninggalkan kediaman mereka dengan bot atau naik ke atas bumbung dengan harapan dapat diselamatkan oleh helikopter.

Sementara itu, Gabenor Rio Grande do Sul Eduardo Leite menyifatkan keadaan di negerinya umpama "medan perang".

Tiada ulasan: