"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

GMP timbang lantik peguam untuk bela mereka yang didakwa

Salmiyah Harun 
KUALA LUMPUR, 14 Mac (Hrkh)
 - Gerakan Mansuh PPSMI (GMP) sedang menimbang untuk melantik peguam dari firma guaman tetuan Radhi dan Zulkarnain untuk mewakili mereka yang berkemungkinan akan diambil tindakan undang-undang oleh pihak berkuasa.

Selain itu, GMP juga dijangka akan merujuk kepada Suhakam berhubung insiden yang berlaku pada 7 Mac lalu.

Setiausaha Agung GMP Hasni Abas ketika dihubungi berkata, pertemuan dengan pihak peguam selama sejam di Rumah Pena adalah untuk mendapatkan nasihat dan pandangan mereka.

Seramai 22 orang dipanggil polis termasuklah Presiden PAS Dato' Seri Abdul Hadi Awang dan Sasterawan Negara Dato' A Samad Said untuk siasatan berhubung perarakan membantah dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), Sabtu lepas.

Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa serta beberapa pemimpin kanan parti termasuk Naib Presiden Mohamad Sabu, Ketua Pemuda Salahuddin Ayub dan Ketua Penerangan Dato' Mahfuz Omar dan pemimpin PKR Saifuddin Nasution Ismail juga turut dikehendaki polis.

Turut disenaraikan polis ketua Angkatan Muda PKR Shamsul Iskandar Mohd Akin, naib ketuanya Khairul Anuar Ahmad Zainuddin, exco penerangan Pemuda PAS Suhaizan Kaiat, dan ahli jawatankuasa GMP Ainon Mohd.

Bekas pemimpin kanan Pemuda PAS Idris Ahmad dan ketua Angkatan Muda PKR Batu Rozan Azen Mat Rasip juga dipanggil polis.

Polis juga meminta pengerusi Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Dato' Dr Hasan Ahmad bersama barisan pemimpin gabungan itu menghubungi polis bagi membantu siasatan dalam demonstrasi dekat Istana Negara.

Timbalan pengerusi GMP Dr Shaharir Mohd Zain, Profesor Bahasa Dr Abdullah Hasan, Setiausaha GMP Hasni Abas, Che Shamsudin Othman (Dinsman), Mohammad Faizal Abd Aziz, Aizad Mohd Saleh, Muhammad Haafizuddin Abirerah dan pemimpin Pemuda PAS Kamarulzaman Mohamad turut diminta membantu siasatan, lapor agensi berita itu lagi. 

Tiada ulasan: