"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Usaha mencari mangsa tragedi tanah jerlus di Jalan Masjid India dihentikan

SAR mangsa tragedi tanah jerlus di Jalan Masjid India dihentikan

Hafidzul Hilmi Mohd Noor
hafidzul@hmetro.com.my
Pekerja kontrak melakukan kerja penyenggaraan paip dibawah tanah di beberapa sekitar kawasan Masjid India berikutan ada beberapa jalan dikawasan berkenan tidak rata dan mendap berikutan kejadian tanah jelus yang membabitkan seorang mangsa.
Pekerja kontrak melakukan kerja penyenggaraan paip dibawah tanah di beberapa sekitar kawasan Masjid India berikutan ada beberapa jalan dikawasan berkenan tidak rata dan mendap berikutan kejadian tanah jelus yang membabitkan seorang mangsa.
Kuala Lumpur: Operasi mencari dan menyelamat (SAR) mangsa tragedi tanah jerlus membabitkan wanita warga India di Jalan Masjid India di sini dihentikan serta-merta.

SAR yang memasuki hari kesembilan hari ini sudah menggunakan pelbagai kaedah pencarian seperti teknik 'flushing', 'jetter' dan alat pengesan bawah tanah atau Radar Pengesan Bawah Tanah (GPR), penggunaan kamera dan alat robotik.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Wilayah Persekutuan) Dr Zaliha Mustafa berkata, keputusan diambil rentetan laporan kepada Jemaah Menteri mengenai kejadian yang berlaku.

Menurutnya, berdasarkan dapatan dikemukakan pihak di lokasi khususnya pasukan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) yang mengetuai SAR.

"Kita sudah terima laporan, apa yang menyebabkan kita tidak boleh teruskan adalah isu keselamatan.

"Pertama keselamatan kepada anggota dan pasukan yang turun ke bawah dari sudut kesihatan dan arus yang deras yang boleh bahayakan keselamatan anggota dan keselamatan kawasan sebagai contoh mendapan kedua yang membimbangkan kita.

"Kita juga perlu segera menyambung aktiviti di sini, kita tidak mengetepikan keselamatan umum dan pengunjung di Jalan Masjid India ini, kita akan teruskan 'search and recovery'," katanya pada sidang media di Jalan Masjid India, di sini, hari ini.

Menurutnya, tindakan selanjutnya akan diserahkan kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) kerana terdapat beberapa perkara yang perlu dilakukan pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

"Antaranya adalah pemetaan utiliti dan kajian struktur tanah yang akan dilaksanakan di seluruh Kuala Lumpur.

"Selain itu, sesi libat urus antara peniaga juga akan dilaksanakan bagi menyambung kembali aktiviti di kawasan ini, pihak DBKL juga diminta melakukan kerja pembaikan semula,"katanya.

Dr Zaliha berkata, kawasan dari Pintu Gerbang sehingga ke Pasaraya Mydin dengan jarak 100 meter akan dipastikan tidak dilalui oleh pengunjung bagi kerja pemulihan dan pembinaan semula.

"Selapas ini mana-mana bangunan perlu melaporkan geoteknikal. Laporan penuh tragedi ini juga akan dibentangkan kepada jemaah menteri.

"Orang ramai turut diminta mendapatkan berita sahih dari pihak berautoriti. Saya menegaskan Kuala Lumpur berada dalam keadaan selamat, kita akan berbincang dengan pakar geologi secara berkala,"katanya.

Tiada ulasan: