"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pandai Yang Tidak Cerdik!

Mohd Sayuti Omar
Pandai juga Khir Toyo. Katanya dia tidak dapat menjawab pendedahan kerajaan Selangor mengenai pemberian projek bernilai RM173 juta tanpa tander yang dilaksanakan di zaman Khir Toyo jadi Menteri Besar. Alasan kenapa beliau tidak dapat jawab kerana tajuk timbul subjudis kerana beliau kini dalam pendakwan oleh SPRM kerana rasuah.

Beliau kata Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor, Faekah menimbulkan perkara itu sebagai tidak adil dan bacul. Katanya Khir kenapa tidak ditimbulkan sebelum di didakwa?

Pandai saya katakan kerana Khir Toyo berlindung di balik pendakwaannya tidak mahu menjawab. Saya tidak fikir begitu kalau Khir ada bukti mengenai kenapa perlu takut subjudis. Kalau benar buakankah penjelasan itu akana membantu beliau di mahkamah nanti.

Rasanya Khir sengaja beralasan begitu kerana gemetar untuk menjawabnya.

Tidak mengapalah selepas selesai kes perbicaraan nanti Khir boleh menjelaskannya. Kalau tertakdir beliau disumbat ke dalam penjara selepas ini, Khir boleh menjawabnya dari penjara. Pemimpin yang geliga, berakal panjang tidak akan menyepi walaupun di mana saja berada.

Tenguk dan perhatikan Anwar Ibrahim walaupun disimpan di balik tembok di Sungai Buluh namun beliau masih boleh bersuara. Beliau menggunakan apa saja kebijaksanaanya bagi memberi mesej kepada penyokong di luar. Hendaknya nanti Khir juga begitu? 

Merasai Nadi Tenang Dari Jauh

JIKA lihat ke langit ada tanda-tanda bakal menggembirakan rakyat Johor khasnya yang tinggal di Dun Tenang. Seramai 14,511 pengundi di Dun Tenang kini menanti hari keramat 30 Januari untuk memilih wakil baru mereka ke Dewan Undangan Negeri Johor. Sehingga ini dua nama disahkan oleh parti masing-masing akan bertanding.

Normala Sudirman, alias "Shopia Loren" akan menjadi harapan Pas untuk membawa pembaharuan dan citarasa kepimpinan baru bagi rakyat dalam Dun Tenang. Manakala UBN pula telah menamankan Mohd Azahar Ibrahim, bekas Penolong Pegawai Daerah Rengit.

Selepas kedua nama mereka diumumkan oleh parti masing-masing, sudah ada perlawanan. Cakap-cakap juga mengenai mereka juga sudah kedengaran. Perbandingan antara keduanya juga tidak dapat dielakkan lagi. Siapa lebih manis dan siapa lebih anggun sudah diperkirakan.

Kalau mengikut rating populariti, ternyata Shopia Loren mengatasi Azahar. Katanya sebaik saja diumumkan sebagai calon Shopia sudah pun mempersiapkan diri dengan penuh yakin. Sebenarnya sebelum namanya disebut sebagai calon Shopia sudah pun turun padang dan mendekati rakyat. Kalau tanpa jawatan rasmi beliau sudah membantu rakyat, mengapa tidak kalau dia sudah dipilih menjadi wakil rakyat. Kesungguhnya terletak kepada komitmennya. Beliau melepaskan jawatan guru semata-mata ingin berkhidmat dan berjuang menerusi parti.

Berbeza dengan Azahar. Pemilihannya sebagai calon sudah menjadi masalah. Sudah ada pertelingkahan dan cakap-cakap kurang enak di kalangan Umno. Rupanya Azahar bukan calon yang diharapkan oleh Umno Labis. Walaupun beliau anak tempatan tetapi bukan orang yang menjadi pilihan. Kedudukannya sebagai anak bekas wakil rakyat disitu menyebabkan ada anggapan jawatan itu hendak diperaidkan.

Dua fraksi dalam Umno, Pemuda dan Wanita katanya tidak setuju Azahar dipilih jadi calon. Protes kecil yang mungkin membawa kepada bantahan besar akan terjadi. Masa ada lagi untuk Umno merombak keputusan itu. Hari penamaan calon akan jelma dalam tempih kurang 72 jam. Apakah Umno akan membuat penilaian semula atau terus mengadaikan harapan kepada Azahar? Sekiranya Umno tetap dengan Azahar sebagai calon ada kemungkinan peristiwa di Kuala Terangganu akan berlaku!

Biarlah Umno masih berteka teki dan menjawab pelbagai persoalan. Pas nampaknya terus bergerak setenang Dun berkenaan bagi memastikan berlaku perubahan dan wujud citarasa kepimpinan baru di Dun Tenang. Sesungguhnya bagi rakyat Johor boleh membuat eksperiman dengan pilihan raya kecil Dun Tenang ini. Tidak rugi kalau kita berifkir untuk mencari kebaikan dan kebenaran.

Pilihlah calon yang tepat untuk mendapat berkat.

Tiada ulasan: